Bensinupproret 2.0 nominerad till MRFs stora pris

Peder Blohm Bokenhielm vid demonstration på Sergels Torg.

Peder Blohm Bokenhielm, ledare för Bensinupproret 2.0, är bland de 5 kandidater som kan få MRFs stora pris för 2019. Priset delas ut till en person, organisation eller företag som har främjat utvecklingen av ökad mobilitet, funktioner för bättre resursutnyttjande ökad kunskap för flera eller förenklingar för personer i deras bil vardag.

- Jag känner mig hedrad av nomineringen. Jag är stolt över vad vi har uppnått så här långt, säger Peder Blohm Bokenhielm och fortsätter:- Bensinupproret 2.0 kanske största framgång är att priset på bensin och diesel nu är på samhällsdebattens dagordning. Flera partier, bland dem Moderaterna, går nu in för att sätta ner drivmedelspriset.

- Vi moderater tänker sänka skatten på bensin och diesel, därför att vi har rätt att transportera oss i det här landet, sade Edward Riedl från Västerbottens län på Moderaternas stämma i Västerås.

Det är dock inte så att Bensinupproret tycker att klimatfrågan inte är viktigt, tvärtom, de vill satsa på fossilfria drivmedel till bilar med förbränningsmotorer, utan konvertering. För att kunna göra detta behövs forskning och utveckling. Det Bensinupproret vänder sig mot, är att de som bor på landsbygden ska betala en oproportionerligt stor nota för klimatomställningen.

- Det finns ingen tunnelbana i varken Arjeplog eller Töcksfors. På landet finns det inte så många alternativ till bilen. Det är orättvist att de som behöver bilen mest och som ofta har lägre inkomst är de som får ta den största smällen, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Peder Blohm Bokenhielm vid demonstration på Sergels Torg.
MRF
Edward Riedl (M) Riksdagsledamot från Västerbotten

Bensinupproret 2.0 handlar om att väcka opinion och sätta press på våra politiker att nu får det vara nog med alla dessa höjningar av BRÄNSLESKATTER!

Detta gäller alla drivmedel såsom diesel, bensin osv.
Detta är en grupp för dig som vill engagera dig och som vill få en förändring.
Rom byggdes inte på en dag, men tillsammans kan vi förändra detta!