Bensinupproret 2.0 Officiella Krav

Bensinupproret 2.0 vill se en förändrad drivmedelspolitik för en bättre miljö och samhällsekonomi. I detta dokument redovisar vi i korthet de viktigaste punkterna som vi vill se förändring på. Detta efter att ha sett höstbudgeten och tagit ställning!

Många anslöt sig till det långa tåget som gick mot Mynttorget

Bensinupproret 2.0 och föreningen Upprors officiella krav, hösten 2019.

1. Stopp på indexuppräkningen mot KPI samt den överindexering på 2 % som sker automatiskt vid varje årsskifte.

1. Sänkt drivmedelsskatt med 30 % fördelat på tre år med 10 % varje år.

1. Varje år ska skatten justeras efter den ökade andelen bio-drivmedel som krävs av reduktionsplikten. 1% högre krav på bio-inblandning ska medföra 1% lägre skatt.

1. Ett reseavdrag som motsvarar de faktiska kostnader som arbetsresan kräver oavsett vilket drivmedel som används.

1. En offensiv satsning på svensk bio-drivmedelsindustri, framför allt öppna möjligheter för små produktionsenheter. Vi ska inte acceptera att Sverige är nettoimportörer av bio-drivmedel utan tvärtom sikta på att bli världsledande inom fossilfria drivmedel.

Våra krav är enkla att genomföra och skulle ge en avsevärd förbättring för samhället och för alla individer oavsett om de bor i stad eller på landsbygd.

Många anslöt sig till det långa tåget som gick mot Mynttorget
En av ledargestalterna i upproret,Hans Albetsson, tillsammans med politiker som mötte upp
Många samlades på Sergels Torg trots Arbetsdag och klimatdemonstrationer.

Vårt krav är att inget drivmedel kostar mer än 12 kr litern och att Sverige är världsledande i utveckling av fossilfria bränslen. Att vi i Sverige är självförsörjande på bio-drivmedel och att dessa drivmedel (bio-bensin och bio-diesel) ska kunna användas i vanliga bensin- och dieselbilar utan konvertering. För att det ska kunna bli verklighet så måste vi redan nu lägga om drivmedelsbeskattningen.

Detta för att staten inte ska vara beroende av dessa inkomster och för att sända en tydlig signal till branschen att vi satsar på förbränningsmotorn och bio-drivmedel. På detta sätt kan vi också vara med och påverka användningen av fossila drivmedel även globalt då vi i så fall har färdiga lösningar och produkter som vi kan exportera till de länder som idag använder väldigt stora mängder fossilt bränsle.