Bensinupproret tar avstånd från Facebook!

Lördagen den första Februari lanserar Bensinupproret 2.0 sin mobila app på Google Playstore. Den kommer även inom kort att lanseras på Apple store. Grundtanken bakom appen är att skapa direktkontakt med varje användare.

En bild ifrån Bensinupprorets nya app

Lördag 1 Februari lanserar Bensinupproret 2.0 och Föreningen Uppror sin app för mobila enheter. Avsikten är att etablera direktkontakt med sina följare i syfte att förmedla information på ett direkt sätt via bl.a. pushnotiser.

Facebooks informationsflöde accelererar med sådan fart att mycket av det väsentliga går förbi gruppens 600 000 medlemmar. Med en daglig aktivitet på 300 000 medlemmar vill de nu säkerställa att få ut med rätt information vid rätt tidpunkt.

Förutom informationsflödet kan de nu även med hjälp av mobilt bankID säkerställa äkta identitet vid omröstningar, tillhandahålla rabatter till medlemmar, hålla opinionsundersökningar och mycket mer.

- Vi vill med denna app visa att digital demokrati är fullt genomförbart, och att alla kan bli väsentligt mer delaktiga i framtidens politik. Inte bara en gång vart fjärde år, utan kontinuerligt i alla ämnen man intresserar sig, berättar Bensinupprorets och Föreningen Upprors ordförande Peder Blohm Bokenhielm.

Han menar vidare att alla ungdomar på detta vis kan bli mer politiskt aktiva och skapa bättre förutsättningar i framtiden, samtidigt som de använder ett system de redan är bekväma med.

-Tänk er om andra föreningar också använde sig av detta system, fast under eget namn. Då bygger man från grunden ett helt nytt sätt att se på demokrati.

En bild ifrån Bensinupprorets nya app

Vi eftersträvar ett samhälle där bilismen inte överbeskattas och där alla svenska medborgare känner sig fria att bo, arbeta och leva där de önskar utan att straffbeskattas.

Ett första steg är att stegvis sänka drivmedelsskatten. Detta för att staten inte ska vara beroende av dessa inkomster och för att sända en tydlig signal till branschen att vi satsar på förbränningsmotorn och bio-drivmedel. På detta sätt kan vi också vara med och påverka användningen av fossila drivmedel även globalt då vi i så fall har färdiga lösningar och produkter som vi kan exportera till de länder som idag använder väldigt stora mängder fossilt bränsle.

I nästa steg har föreningen Uppror en ambition att förbättra de demokratiska processerna så att det i den offentliga debatten förs ett öppet samtal som fler känner sig välkomna i.