Bergman och Hagström visade klassen direkt

Sara Hagström och Gustav Bergman var vassast i orienteringens elitpremiär. Hagström segrade med god marginal, medan Bergman till slut vann en sekundstrid mot Simon Imark. "Att vinna en Swedish League-tävling är alltid ett bra kvitto", konstaterar Bergman. "Jag hade det här lite på känn, jättekul när allting stämmer", säger Hagström.

Fri bild. Sara Hagström, IFK Göteborg. Foto: Lars Rönnols.
Under lördagen inleddes orienteringens elitserie Swedish League med en knixig medeldistans i Västervik. De allra flesta av landslagsstjärnorna var på plats och det var också två A-landslagslöpare som fick kliva överst på pallen.

På herrsidan utmanades Ravinens världsstjärna Gustav Bergman framför allt av Simon Imark, Tullinge. 30-årige Bergman vann till slut med fyra sekunders marginal till 23-åringen Imark och trea slutade ytterligare en 23-åring, Kåres Isac von Krusenstierna, +1.34.

Tekniskt sett var Bergman som vanligt vass, men känslan längs med vägen var inte den bästa.

- Det var ett fint lopp, absolut, och att vinna en Swedish League-tävling är alltid ett bra kvitto. Men det var svårt att hitta flytet i dag. Det var knöligt och tufft och ingen bra känsla, men det berodde mest på terrängen och den upplevelsen hade de flesta jag pratade med efter loppet. Sammantaget gjorde jag två 20-sekundersmissar då jag tappade koncentrationen lite, det är jag missnöjd med. Sedan var det några mikromisstag också, men det var svårt att läsa kartan samtidigt som man sprang, summerar Bergman.

Även tvåan Simon Imark stod för en solid teknisk insats. Och även han upplevde att det bitvis var svårlöpt.

- Det flöt på bra längs med hela banan, även om det kändes lite tungt rent löpmässigt. Totalt sett är jag nöjd. Det hade varit skönt att få sätta dit Gustav, men detta var samtidigt ett mycket positivt resultat som visar att jag har tränat bra i vinter, säger Imark.

På damsidan saknades Tove Alexandersson och Lina Strand i startfältet, men i övrigt var hela Sverigeeliten på plats. Klart vassast var IFK Göteborgs Sara Hagström som vann med med 1.20 i marginal till Ravinens Helena Bergman och ytterligare 1.29 till Järlas Karolin Ohlsson. Inledningsvis var det oerhört jämnt mellan Hagström och Bergman, efter en tredjedel av banan skilde blott sekunder, men Hagström var starkast i längden.

- Det känns toppen! Tekniskt behöll jag lugnet och lät orienteringen styra farten. Någon liten miss, men inget värre. Och jag hade det faktiskt lite på känn att det skulle gå bra. Jag har har fått väldigt bra fysiska besked under våren och är jätteglad att det stämmer så bra, säger Sara Hagström, som för första gången på länge har kunnat vinterträna utan skadebekymmer.

- Jag har lagt om träningen ganska mycket. Jag kör betydligt fler kilometrar och det handlar mest om tröskelträning. Högre fart blir det bara en gång i veckan, och totalt sett känns kroppen inte alls lika skör. Plus att jag kan känna efter mycket bättre.

Loppets tvåa Helena Bergman:

- Så länge jag var pigg, ungefär halva banan, gick det jättebra. Men när tröttheten kom fick jag kämpa med precis allting, säger legendaren Bergman som inte längre satsar mot världstoppen.

Under söndagen fortsätter Swedish League med SM i ultralång distans.

Resultat, Swedish League deltävling 1, medeldistans

D21
1) Sara Hagström, IFK Göteborg Orientering, 34.47, 2) Helena Bergman, OK Ravinen, +1.20, 3) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, +2.49, 4) Johanna Öberg, OK Linné, +3.15, 5) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +4.04, 6) Emma Bjessmo, IFK Lidingö SOK, +4.37.

H21
1) Gustav Bergman, OK Ravinen, 32.22, 2) Simon Imark, Tullinge SK, +0.04, 3) Isac Von Krusenstierna, OK Kåre, +1.34, 4) Lucas Basset, OK Linné, +1.42, 5) Oleksandr Kratov, +1.58, 6) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, +2.07.

Fri bild. Sara Hagström, IFK Göteborg. Foto: Lars Rönnols.
Fri bild. Gustav Bergman, OK Ravinen. Foto: Lars Rönnols.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 87 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Svensk och Strand kvalstarkast på lördagens EM-test24.4.2021 18:03:51 CEST | Pressmeddelande

Emil Svensk och Lina Strand var snabbast när lördagens kval till SM i knockout-sprint avgjordes i Norrtälje. Kvalet fungerade även som testtävling inför stundande sprint-EM i Schweiz i mitten på maj, med EM-biljetter i potten. ”Det är kul att ha marginalerna på sin sida”, säger Göteborg-Majornas Lina Strand efter sekunddrama. ”Skönt att få ett kvitto på att jag är på rätt väg”, säger Stora Tunas Emil Svensk.