Kungliga Dramatiska Teatern AB

Bergmanfestivalen 2016: Sex premiärer, internationella gästspel och en tidigare ospelad Bergmanpjäs

Dela

Den tredje internationella Bergmanfestivalen äger rum den 25 augusti till den 4 september. Mattias Andersson gör Deformerad persona : en parafras på filmklassikern, Anna Pettersson tar sig an Ibsens Hedda Gabler , teaterchef Eirik Stubø sätter upp Den goda viljan som blir teater för första gången , Suzanne Osten undersöker sorg i Falla ur tiden, Sebastian Hartmann Dramatendebuterar med Bergmankollaget Huset vid nattens ände och Unga Dramaten medverkar för första gången på Bergmanfestivalen när Agneta Ehrensvärd regisserar Martina Montelius nyskrivna Ensam och Esmeralda . Festivalen gästas också av flera internationella gästspel. Bland dem Liv Ullmanns Enskilda samtal från Riksteatret/Nationaltheatret i Oslo, Thomas Ostermeiers Richard III från Schaubühne, Höstsonaten från Deutsches Theater Berlin och Scener ur ett äktenskap från belgiska tg STAN med Ruth Vega Fernandez. Dessutom blir det en läsning av en tidigare oinspelad Bergmanpjäs för Radioteatern, Marcus Lindeens dokumentära Wild

–      Bergmanfestivalen är ett viktigt led i Dramatens internationella satsning på att genom utbyten och samarbeten över gränserna bidra till en konstnärlig utveckling som kommer både publik och scenkonstnärer till godo. Festivalen blir ett viktigt komplement till vår repertoar och en mötesplats för samtida scenkonst, säger teaterchef Eirik Stubø.

I samband med Ingmar Bergmans bortgång 2007 föddes idén att skapa en internationell teaterfestival till hans minne. Initiativtagare var dåvarande Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm och den första Bergmanfestivalen genomfördes våren 2009 och följdes upp av en andra festival våren 2012.

2016 inleder Bergmanfestivalen teatersäsongen i augusti och är större än någonsin tidigare. Under elva dagar får hela sex Dramatenproduktioner premiär.  Dessa fortsätter att spela efter festivalen och blir en del av höstens repertoar, något som är helt nytt för årets Bergmanfestival.

Även en fjärde Bergmanfestivalen är planerad och kommer att äga rum 2018, etthundra år efter Ingmar Bergmans födelse.  

DRAMATENPREMIÄRER UNDER FESTIVALEN

Husets vid nattens ände av Sebastian Hartmann fritt efter Ingmar Bergman 
Urpremiär den 25 augusti, Stora scenen 
I den hyllade tyske regissören Sebastian Hartmanns Huset vid nattens ände möts gestalter från Bergmans filmer och teaterpjäser och interagerar med varandra i nya, oväntade konstellationer.  Scener och karaktärer ur verk som Skammen ,Fanny och Alexander Scener ur ett äktenskap Laterna Magica Ur marionetternas liv Viskningar och rop Tystnaden ochVargtimmen glider in och ut ur föreställningen. Men Huset vid nattens ände är inte först och främst en vördnadsfull blick på ett rikt konstnärskap, utan ett levande utforskande av människor, relationer och komplexa känslor. 
Sebastian Hartmann inspirerades till att hylla Bergman på detta vis efter en vistelse i hans hem på Fårö. 
Medverkande: Sanna Sundqvist, Eric Stern, Elin Klinga, Reuben Sallmander, Andreas Rothlin Svensson, Bengt CW Carlsson och Mia Benson med flera. Regi: Sebastian Hartmann  

Den goda viljan av Ingmar Bergman 
Premiär den 26 augusti, Lilla scenen 
”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.” (Romarbrevet 7:19) 
Det är 1909. Anna och Henrik möts. Hon studerar till sjuksköterska i Stockholm. Han läser teologi i Uppsala. De har ingenting gemensamt, men ett starkt kärleksband uppstår mellan dem. De kommer att bli Ingmar Bergmans föräldrar. 
Den goda viljan är en fri berättelse om Annas och Henriks kärleksdrama fram till sonen Ingmars födelse 1918. Romanen gavs ut 1991 och blev underlag för en mycket omtyckt tv-serie och en Guldpalmsbelönad film. Nu blir berättelsen teater för första gången. Regissören och teaterchefen Eirik Stubø återvänder till romanen och ger sin sceniska tolkning av berättelsen om Anna och Henrik. Med Ingmar Bergmans egna ord från förordet: Orden står oemotsagda och lever förhoppningsvis sitt eget liv, liksom en egen föreställning i läsarens sinne.  (Ur Ingmar Bergmans förord till romanen Den goda viljan, Norstedts1991.) 
Medverkande: Erik Ehn, Rebecka Hemse, Per Mattsson, Lena Endre, Otto Hargne Kin, Örjan Ramberg, Kicki Bramberg och Emma Broomé. Regi: Eirik Stubø

Ensam och Esmeralda av Martina Montelius 
Urpremiär den 26 augusti, Unga Dramaten/Tornrummet 
I den stora borgerliga våningen är Ensam oftast ensam. Hans pappa är mest intresserad av att hålla ordning på kastruller. Men Ensams mormor finns också där, med erfarenhet som fiskaffärsbiträde och en oklar fotbollskarriär. Hon öppnar dörren till en annan värld. Där dyker cirkusartisten Esmeralda upp och hon lär Ensam allt om att skapa bilder och berättelser. 
Ensam och Esmeralda , som regisseras av Agneta Ehrensvärd, skildrar Martina Montelius på sitt särpräglade sätt en filmmakares barndom. På ett lika komiskt som sorgligt sätt visar Ensam och Esmeralda hur fantasin kan bli en väg ut ur krav och förväntningar, och hur barnets upplevelser kan ge material till konstnärlig skapande. 
Medverkande: Rasmus Luthander, Emma Mehonic, Hannes Meidal och Maria Kulle. Regi: Agneta Ehrensvärd  

Falla ur tiden av David Grossman 
Sverigepremiär den 27 augusti, Elverket 
Åtta personer har träffats. Alla har varit med om det värsta tänkbara – att förlora ett barn. En man ger sig ut för att leta reda på sin döde son. Vad som därefter sker är en abstrakt, musikalisk och föränderlig resa in i sorgens skoningslösa landskap. ”Hans död är inte död”, säger kentauren som vuxit ihop med sitt skrivbord. Falla ur tiden är regissören Suzanne Ostens tolkning av den israeliske författaren David Grossmans hyllade roman Fallen ur tiden. Boken gavs ut 2014 och tar sin utgångspunkt i författarens sorg efter att ha förlorat sin 21-årige son i krig. 
Texten har bearbetats av Erik Uddenberg och musiken skapats av Anders Niska. 
Falla ur tiden blir Suzanne Ostens första uppsättning på Dramaten. 
Medverkande: David Arnesen, Thérèse Brunnander, Johan Holmberg, Maria Johansson Josephsson, Hulda Lind Johánsdóttir, Simon Norrthon, Maria Sundbom och Frida Österberg Regi: Suzanne Osten  

Deformerad persona av Mattias Andersson och Ylva Andersson 
Premiär den 27 augusti, Målarsalen (flyttas efter festivalen till Lilla scenen) 
En höghuslägenhet i en svensk stad 2016. En ung kvinna är sjuk i MS, hennes jämngamla vårdare är en kvinna från ett lägre samhällsskikt. Vem är egentligen underordnad och vem är överordnad? Vem är det som är beroende av den andra? Vem är sjuk och vem är frisk? 
Mattias Andersson har skrivit Deformerad Persona tillsammans med systern Ylva Andersson som själv insjuknade i MS i 20-årsåldern. Ylvas dikter, dagboksanteckningar och berättelser ligger till stor del grund för manuset. Deformerad persona är alltså både en semidokumentär pjäs och en deformerad parafras på Ingmar Bergmans psykologiska thriller Persona från 1966, som visar att arvet från Bergman inte måste vara apolitiskt. Det är inte heller en dramatisering av filmen utan en helt ny pjäs, fritt inspirerad av Bergmans berättelse. 
Medverkande: Sofia Pekkari, Nina Zanjani, Kristina Törnqvist och Danilo Bejarano Regi: Mattias Andersson  

Hedda Gabler av Henrik Ibsen 
Premiär den 31 augusti, Lejonkulan 
Efter uppmärksammade uppsättningar av Fröken Julie och Vildanden fortsätter Anna Pettersson med Hedda Gabler att undersöka hur de naturalistiska dramerna, som med åren har blivit klassiker, i dag ska kunna gripa tag i publiken på samma sätt som de gjorde när de slog ned som bomber i slutet av 1800-talet. Hur kan de dekonstrueras och osäkras? 
I Anna Petterssons händer får Hedda Gabler ett avskalat format där Electra Hallman i titelrollen interagerar med videoprojektioner av de övriga tre skådespelarna  
Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade Hedda som är instängd i patriarkala sociala strukturer, som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890 och har satts upp många gånger sedan dess. På Dramaten har den iscensatts vid flera tillfällen och 1964 var det Ingmar Bergman som stod för regin. Han satte även upp pjäsen på National Theatre i London 1970 och på Residenztheater i München 1977. 
Medverkande: Electra Hallman, Mattis Herman, Kim Haugen och Eindride Eidsvold Regi: Anna Pettersson

Persona, persona, persona – en teatral presentation 
Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell har var och en sedan flera år tillbaka ett mycket personligt förhållande till Ingmar Bergmans Persona . Nu skapar denna skarpa trio ett helt nytt verk för Dramaten. Produktionen får premiär på Bergmanfestivalen 2018 men redan till årets festival bjuds publiken in till en kollationering, en förträff, för produktionen. 
Publiken deltar när trion läser originalmanuset tillsammans och vänder och vrider på texten, ställer frågor, diskuterar, provar: "Det är nästintill omöjligt att prata om Persona. Vi vill in i det bergmanska landskapet och låta Persona möta oss tre och lära känna varandra", säger trion i ett gemensamt uttalande. 
Plats och tid tillkommer.  

Larmar och gör sig till – en Bergmanhyllning på Drottningholms Slottsteater 
En lekfull hyllning till Ingmar Bergmans konstnärskap, ordet och skådespelarkonsten. Programmet på Drottningholm sträcker sig från eftermiddag till skymning och innehåller såväl musikteater som läsningar, samtal, föredrag och filmvisning i parken. 
Medverkar gör, bland andra, skådespelare ur Dramatens ensemble och musiker ur Drottningholmsteaterns orkester under ledning av Maria Lindal. 
Ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och Bergmanfestivalen/Dramaten. Se hela programmet på www.dtm.se 
Drottningholms Slottsteater den 3 september.  


GÄSTSPEL

Deutsches Theater Berlin (DEU): Höstsonaten av Ingmar Bergman 
Sju år har gått sedan de senast träffades. Den framgångsrika konsertpianisten Charlotte Andergast, här spelad av den framstående tyska skådespelaren Corinna Harfouch, har nu tagit en paus från det internationella turnélivet för att besöka sin dotter i den norska landsorten. Förväntningarna är höga och båda ser fram emot att få ses. Men det är något Eva inte har berättat. Hon har sin handikappade syster Helena boende i huset. Regissören Jan Bosses uppsättning av Höstsonaten är en psykologisk duell mellan mor och dotter, baserad på Ingmar Bergmans film med samma namn. 
Medverkande: Corinna Harfouch, Fritzi Haberlandt, Natalia Belitski, Jörg Pose och Damian Fink/Bennet Schuster Regi: Jan Bosse 
En samproduktion med Schauspiel Stuttgart 
STORA SCENEN den 28 och 29 augusti 

Schaubühne (DEU): Richard III av William Shakespeare 
Richard är anskrämlig. Han föddes för tidigt och är en missbildad, haltande, puckelryggig krympling. Han spelar ut sina rivaler mot varandra med politisk list, utnyttjar skrupellöst andras äregirighet för egna syften och skrider oskadd genom ett enormt blodbad tills det inte längre finns några hinder mellan honom och tronen. Ensam på toppen av makten, när inga motståndare finns kvar, kan han bara vända sin vrede mot den enda sanna motståndaren: Sig själv. I Schaubühnes uppsättning har Shakespeares klassiska text översatts och bearbetats av den tyske dramatikern Marius von Mayenburg. För regin står den prisbelönte och omtalade Thomas Ostermeier. 
Medverkande: Lars Eidinger, Moritz Gottwald, Eva Meckbach, Jenny König, Sebastian Schwarz, Robert Beyer, Thomas Bading, Christoph Gawenda, Laurenz Laufenberg och Thomas Witte Regi: Thomas Ostermeier 
STORA SCENEN den 2 och 3 september

Riksteatret/Nationaltheatret (NOR): Enskilda samtal av Ingmar Bergman i en version för scenen av Liv Ullmann 
Vad gör vi med våra djupaste hemligheter? Vad gör det med oss? Liv Ullmanns uppsättning av Enskilda samtal , som hon också filmatiserat med stor internationell framgång, handlar om Anna som på mer än ett sätt måste betala sanningens pris. Dramat är baserat på historien om Ingmar Bergmans mors liv och är en berättelse som Bergman menade att bara Liv Ullmann kunde berätta. Men utgångspunkt i moderns hemliga dagbok och Ingmars egna dagböcker har Liv Ullmann skapat ett nytt manus för scenen. 
Medverkande: Marte Engebrigtsen, Anneke von der Lippe, Mattis Herman Nyquist, Liv Bernhoft Osa, Hermann Sabado, Kari Simonsen, Bjørn Skagestad Regi: Liv Ullmann 
LILLA SCENEN den 1 och 2 september

Maxim Gorki Theater (DEU): Det säger mig ingenting, det så kallade därute av Sibylle Berg 
Det är kväll. En ung kvinna sitter ensam i sin lägenhet. Hon håller kontakt med sina tjejkompisar via Skype och chatt. Det kommer några sms. Hennes mamma ringer. Några våningar längre ned, i källaren, sitter en fastbunden man med munkavel. 
Det säger mig ingenting, det så kallade därute (Es sagt mir nichts, das sogenannte Draußen) börjar en ung kvinna med rasande bitsk komik att göra en inventering av sina egna och andra kvinnors reaktioner på sin omvärld med kvinnobilder från reklam och media och våld på stadens gator. 
Det säger mig ingenting, det så kallade därute 
valdes av facktidskriften Theater Heute  till årets tyskspråkiga pjäs 2014 
Medverkande: Nora Abdel-Maksoud, Suna Gürler, Rahel Jankowski och Cynthia Micas. Regi: Sebastian Nübling.Koreografi: Tabea Martin 
I samarbete med Junges Theater Basel 
LILLA SCENEN den 3 och 4 september

tg STAN (BEL): Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman 
Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap gjordes ursprungligen som en serie i sex delar för Sveriges Television med Liv Ullmann och Erland Josephson i huvudrollerna. Historien om Johan och Mariannes äktenskap i upplösning utspelar sig i sex avsnitt under en tidsperiod av 20 år. Bergman skildrar viktiga skeenden i parets liv, observerar de egenheter som uppstår när man delar liv och gestaltar några scener ur äktenskapet. 
Av och med Ruth Vega Fernandez och Frank Vercruyssen i samarbete med Alma Palacios and Georgia Scalliet och även: Robby Cleiren, Bob Cornet, Jan Deca, Jolente De Keersmaeker, Mariet Eyckmans, Karin Vaerenberg, Renild Van Bavel, Jan Vancaillie and Thomas Walgrave 
I samarbete med Théâtre Garonne, Toulouse 
MÅLARSALEN den 2 och 3 september

tg STAN (BEL): Efter repetitionen av Ingmar Bergman 
Efter repetitionen från belgiska tg STAN sitter en åldrande teaterchef och minns teaterns tidigare uppsättningar av Strindbergs Ett drömspel, som han nu regisserar för femte gången, när han blir avbruten av en ung entusiastisk skådespelerska. Hon vill prata om sin nu mer avlidna mor, också hon skådespelerska, en kvinna som teaterchefen en gång varit förälskad i. 
Ingmar Bergman skrev först Efter repetitionerna för tv 1984 med Erland Josephson, Ingrid Thulin och Lena Olin i rollerna. 
Av och med Georgia Scalliet och Frank Vercruyssen i samarbete med Alma Palacios, Ruth Vega Fernandez och Thomas Walgrave 
En samproduktion med Théâtre Garonne, Toulouse 
MÅLARSALEN den 4 september (två föreställningar)  

Toneelgroep Amsterdam (NLD): Vox Humana av Jean Cocteau 
Vox Humana talar en ensam skådespelerska i telefon med en älskare från ett förhållande som just tagit slut. Den namnlösa kvinnan kastas mellan starka känslor när hon försöker förstå mannen som lämnat henne, och även sig själv. Det blir ovanligt och obehagligt voyeuristiskt, också för att vara teater. Regissören Ivo van Hove gör det hela tydligt genom att placera skådespelerskan i ett litet lådliknande rum bakom ett stort fönster genom vilket publiken skärskådar henne. Man får känslan av att hon är fångad i sin egen lägenhet där hon rör sig som ett djur i bur. 
Medverkande: Halina Reijn Regi: Ivo van Hove 
ELVERKET den 30 och 31 augusti

Det Norske Teatret (NOR): Klaga månde Elektra av Eugene O’Neill 
"Detta är teater av internationell klass", skrev Aftenpostens kritiker efter premiären av Klaga månde Elektra(Sorga kler Elektra) på Det Norske Teatret 2012. Eugene O’Neills familjedrama är baserat på den grekiska tragedin Orestien och utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget.  I Eirik Stubøs regi och med jazzmusiker på scen har tragedin om familjen Mannons undergång på ett märkligt vis blivit ett festtåg på väg ned mot det själens dystraste mörker. Traditionella låtar från den stora amerikanska sångboken blandas med rockballader i nytolkningar av ensemblen och en jazztrio. 
Medverkande Jan Grønli Gertrude Jynge, Torbjørn Eriksen Kirsti Stubø, Lasse Kolsrud Espen Løvås och Marie BlokhusRegi: Eirik Stubø 
ELVERKET den 3 och 4 september

Salon Madame Nielsen (DNK) 
Under Bergmanfestivalen kommer den danske författaren och performancekonstnären Madame Nielsen med sitt entourage till Stockholm och flyttar in i en exklusiv hotellsvit på ett av stadens fina gamla hotell. Här kommer hon vissa utvalda kvällar att öppna upp sin Salon Madame Nielsen för Stockholms invånare. Tillsammans med sin ledsagare Sailor Toldam och inbjudna gäster underhåller hon med sånger, berättelser och kåserier över tidens brännheta ämnen. Bland annat berättar hon om sina upplevelser i ”flyktingströmmen”, som hon under hösten 2015 vandrade i och följde med upp genom Europa från Grekland till Danmark, en bildningsresa som hon senare har skrivit om i bildningsromanen INVASIONEN. Bakom Madame Nielsen står den danske författaren, dramatikern och musikern Claus Beck-Nielsen. 
EXTERN LOKAL den 30 och 31 augusti  


DRAMATEN& BERGMANFESTIVALEN 

Under festivaldagarna kommer Dramaten& att erbjuda ett myller av samtal och möten kring de Bergmanska ämnena sorg, drömmar och misslyckanden. Det blir fördjupningar och samtal men också läsningar, lyssningar, musik och föreläsningar.  

Läsning: 
Nyupptäckt pjäs av Ingmar Bergman 
Under hösten 2016 sätter Sveriges Radios Radioteatern upp ett av Ingmar Bergmans hittills okända och ospelade manuskript i ett unikt, ännu hemligt projekt. Under Bergmanfestivalen får vi lyssna till utdrag ur arbetet med läsning ur manuset och möta de medverkande i uppsättningen. Mer information kommer närmare festivalen. 
I samarbete med Sveriges Radio

Föreställning på repsal 1: Wild Minds av Marcus Lindeen 
Wild Minds är en dokumentär performance där vi möter fyra personer besatta av sina dagdrömmar. Regissören och dramatikern Marcus Lindeen har intervjuat människor i USA som identifierar sig som tvångsmässiga dagdrömmare och som tvingats söka hjälp för sina livliga fantasier Historierna framförs live i en intim repsalsmiljö av skådespelare som simultantolkar dokumentära röster till nykomponerad musik av Hans Appelqvist. Föreställningen valdes förra året ut till Scenkonstbiennalen och gästspelar under våren på Schaubühne i Berlin. 
Medverkande: Sandra Carpenter, Vaughn Rice, Mika Risiko och Kiki Snodgrass. Regi: Marcus Lindeen 
Föreställningen är skapad på beställning av Moderna Museet i Stockholm.  

Lyssning: Bergman som radiodramaregissör 
Under årens lopp har dryga 40 föreställningar signerats av Ingmar Bergman på Sveriges Radios Radioteatern. Främst i egenskap av regissör, men också som dramatiker. Vem var Ingmar Bergman som radiodramaregissör och hur såg hans arbete med skådespelarna ut? Möt de som arbetat med Bergman på Radioteatern och lyssna till utdrag där man får höra Bergman arbeta: inspelat när bandet gick innan och efter själva pjäsens inspelning. 
I samarbete med Sveriges Radio

Två samtal med David Grossman 
David Grossman är en av Israels mest kända författare och en ihärdig regimkritiker. Hans förra roman på svenska, den hyllade På flykt från ett sorgebud , skildrar den israeliska vardagen i skuggan av tre generationers krig. Boken Fallen ur tidenligger till grund för Suzanne Ostens uppsättning Falla ur tiden och tar sin utgångspunkt i Grossmans sorg efter att ha förlorat sin 21-årige son i krig. Under Bergmanfestivalen medverkar författaren i två samtal, ett med regissören Suzanne Osten (på Bajit, i samarbete med Judiska Församlingen) och ett med journalisten Johar Bendjelloul.

4 x Bergman: samtal med Leif Zern 
Leif Zern är en av Sveriges mest kända och respekterade teaterkritiker. 1993 gav han ut ”Se Bergman”, en bok om Ingmar Bergmans konstnärskap. Där skriver han bland annat: ”egenarten i Bergmans estetik föddes ur dialektiken mellan film och teater. Ingen annan modern filmregissör har i samma utsträckning använt skådespelaren som sitt instrument.” 4 x Bergman är ett seminarium i fyra delar där vi får höra Leif Zern i samtal med fyra Bergmankännare.

Föreläsning och workshop: Publikarbete - En teater för hela staden 
Medlemmar från teaterkompaniet Maxim Gorki Theater i Berlin berättar om sina erfarenheter och metoder för att nå ut till nya publikgrupper. Teaterns konstnärliga ledare Shermin Langhoff och Jens Hillje beskriver sin vision för teatern på följande vis: “Gorki är för hela staden, och det inkluderar alla människor som har kommit till staden de senaste årtiondena (…) Vi inbjuder er alla till ett publikt utrymme där människans villkor och vår identitetskonflikt kommer att speglas genom konsten att skapa teater och konsten att se teater. På detta sätt vill vi bidra till en djupgående debatt om att leva tillsammans i dagens pluralistiska samhälle. Hur har vi blivit de vi är, det vi är? Och vilka vill vi vara i framtiden? Man skulle också kunna säga: vem är detta ’vi’?”

Seminarium: Det fruktbara misslyckandet 
Efter att ha fått tillgång till Ingmar Bergmans arkiv skapade regissören Marcus Lindeen föreställningen Arkivet för orealiserbara drömmar och visioner för Stockholms Stadsteater. Vad betydde Bergmans misslyckade projekt för att komma fram till de filmer som gjorde honom världsberömd? Finns det i samtidens krav på effektivitet utrymme för prövande och misslyckande? Dramaten& bjuder in flera röster från både konsten och vetenskapens fält som talar om misslyckanden – för Bergman och för dem själva. Står synen på misslyckande i direkt förhållande till kreativitet?

Introduktioner till föreställningarna 
Introduktioner ges till såväl gästspel som Dramatens egna produktioner. Kom en stund innan föreställningen och lär dig mer om pjäsen, dramatikern och det gästande kompaniet av dramaturger från Dramaten eller de gästande teatrarna.

Samtal efter gästspelen 
Stanna kvar efter föreställningen och lyssna till ett samtal om arbetet bakom de gästande produktionerna. Medverkar gör regissör och delar av ensemblen från det gästande kompaniet. Samtalen leds av Dramatens dramaturger.


Fler programpunkter och biljettsläpp tillkommer.

Pressbilder och pressmeddelande på engelska bifogas.

Med stöd av Goetheinstitutet och t yska ambassaden 

 

För mer information: 

Mimmi Fristorp 
Pressansvarig 
08-6656175 
0703-726175 
mimmi.fristorp@dramaten.se  

För pressackreditering till festivalen, kontakta:

Lisa Peterson-Berger 
lisa.peterson-berger@dramaten.se 
 

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Kungliga Dramatiska Teatern AB
Kungliga Dramatiska Teatern AB
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.

Följ Kungliga Dramatiska Teatern AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Dramatiska Teatern AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum