DramatenDramaten

Bergmanfestivalen ändrar format

Bergmanfestivalen, Dramatens internationella teaterfestival, kommer erbjuda publiken gästspel utspritt under det kommande spelåret. – Konstnärliga samtal över nationsgränserna blir ännu viktigare under utmanande tider med krig och pandemi som isolerar människor och kulturliv, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten.

Foto: Urban Wedin

Istället för att vara en sammanhållande mötesplats för internationell scenkonst som tidigare, kommer Dramaten att erbjuda publiken internationella gästspel utspritt under spelåret. Samtal förs nu med i teatrar runt om i världen om några intressanta gästspel att erbjuda publiken spelåret 2022/2023. Dessa kommer att presenteras den 20 april med Dramatens övriga höstrepertoar.

– Vi måste verka för att upprätthålla och utveckla den internationella utblicken genom internationella gästspel som en omistlig del av Dramatens repertoar kommande säsong, säger Ulrika Josephsson, projektledare för Bergmanfestivalen.

Den femte Bergmanfestivalen, skulle ägt rum i september 2020 men ställdes in på grund av pandemin. Istället genomfördes ett digitalt samtal om konstens framtid med regissörerna Ahmed El Attar, Elli Papakonstantinou, János Szász och teaterchef Mattias Andersson –Konst och kris finns att se på Dramaten Play. I april 2021 gästspelade  den sydafrikanska allkonstnären William Kentridge med det musikaliska verket SIBYL och i december  gästspelade Teatr Powszechny från Polen med föreställningen Mein Kampf. Alla produktioner under Bergmanfestivalens flagg. Nu fortsätter festivalen på samma sätt med utspridda gästspel under spelåret.

Om Bergmanfestivalen
I samband med Ingmar Bergmans bortgång 2007 föddes idén att skapa en internationell teaterfestival till hans minne. Initiativtagare var dåvarande Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm och den första Bergmanfestivalen genomfördes våren 2009. Den följdes upp av en andra festival våren 2012 och sedan 2016 med en festival i augusti-september. 2018, det år då Ingmar Bergman skulle fyllt 100 år, hölls en stor festival med många Dramatenpremiärer och gästspel.

Foto: Urban Wedin

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.