Bert Karlsson tar 12 procent på mångmiljardmarknad

Vintern 2014 hade Bert Karlsson fyra asylboenden. I dag driver hans bolag Jokarjo ett 50-tal boenden och är överlägset störst i branschen. Nu ser Bert Karlsson ett nytt affärsområde: hem för ensamkommande.

2015 betalade Migrationsverket ut 2,5 miljarder kronor till företag för tillfälliga boenden för asylsökande. Kostnaderna har ökat snabbt, från 483 miljoner 2013 via 1,3 miljarder kronor 2014.

Överlägset största aktören på asylboenden är Bert Karlsson. Hans företag Jokarjo är mer än tre gånger större än tvåan på listan. Jokarjo svarar för 12 procent av Migrationsverkets totala utbetalningar för tillfälligt asylboende 2015. Med den snabba tillväxt företaget hade hösten 2015 räknar han med att det i dag omsätter ”nästan en miljard på årsbasis räknat på nuvarande månadsomsättning”.

Bert Karlsson och hans företag ger sig nu också in på HVB-marknaden. Det är ett område som vuxit starkt på grund av att antalet ensamkommande barn och ungdomar ökade kraftigt under hösten 2015.

– Problemet är att kommunerna inte vill släppa taget. Jag blir förbannad när jag läser om kommuner som säger att de klarar det mycket bättre i egen regi, det handlar bara om att man vill åt intäkterna, säger Bert Karlsson till Dagens Samhälle.

– Det är en överkostnad på minst 700–800 kronor per barn. Kommunerna lurar staten på miljarder, det är en skandal, säger Bert Karlsson.