Besegra Flottsbrobacken och nå Mount Everest

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest på hemmaplan. Korpen Huddinge-Botkyrka startade nu i maj Flottsbroeverest. Genom att genomföra 86 vändor i Flottsbrobacken har du nått toppen på världens högsta berg – Mount Everest och är teoretiskt uppe på 8 849 meters höjd!

-       Vi har mätt upp hur många höjdmeter Flottsbrobacken har och sen räknat ut hur många vändor som krävs för att nå Everest topp, berättar Annelie Hollén på Korpen Huddinge-Botkyrka. Med hjälp av vår nyutvecklade app kan du som deltar enkelt hålla koll på hur du ligger till under din egen bergsbestigning.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat den nationella motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige genomför korpföreningar lokala Mitt Everest-utmaningar där deltagarna kan ta sig upp och ner för särskilt utvalda backar eller kullar på bekvämt avstånd. 2021 arrangerar Svenskt Friluftsliv Friluftslivets år med målet att få nya målgrupper att lära sig om- och utforska- naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa sprida information om Friluftslivets år och uppnå projektets mål.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller flyttats utomhus i små grupper.

-       Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är stort, säger Annelie Hollén på Korpen Huddinge- Botkyrka. Flottsbroeverest passar helt perfekt, vare sig du vill bli peppad, coronasäker eller få en utmaning ute i fria luften. I sann korpanda kan du även anpassa din utmaning utifrån vad du mäktar mer och sätta ditt personliga mål på någon av de toppar du passerar längs vägen, till exempel Kebnekaise. Utmana familj, vänner och andra. Kanske vill du ta ett dopp efteråt då Flottsbrobacken ligger vid Albysjöns strand.

Flottsbro Everest pågår fram till 31 oktober. Korpen Huddinge Botkyrka är på plats den 27 maj kl 17.00-18.30 för att heja och lotta ut träningsinspiration till de som deltar.

Annelie Hollén
annelie@korpenhb.se

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.