Besegra Hammarbybacken och nå Mount Everest

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest hemma i Stockholm. Korpen Stockholm startar den 9 maj Hammarbyeverest. Genom att genomföra 105 vändor i Hammarbybacken har du nått toppen på världens högsta berg – Mount Everest - och är teoretiskt uppe på 8 849 meters höjd!

-       Vi har mätt upp hur många höjdmeter Hammarbybacken har och sen räknat ut hur många vändor som krävs för att nå Everest topp, berättar Jennie Selerud på Korpen Stockholm. Med hjälp av vår nyutvecklade app kan du som deltar enkelt hålla koll på hur du ligger till under din egen bergsbestigning. Som en extra morot kan du även skapa egna topplistor för dig och dina vänner. På vägen upp för berget kommer du dessutom kunna låsa upp erbjudanden från våra partners och fakta om vår fantastiska natur.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat den nationella motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige genomför korpföreningar lokala Mitt Everest-utmaningar där deltagarna kan ta sig upp och ner för särskilt utvalda backar eller kullar på bekvämt avstånd. 2021 arrangerar Svenskt Friluftsliv Friluftslivets år med målet att få nya målgrupper att lära sig om - och utforska - naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa sprida information om Friluftslivets år och uppnå projektets mål.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller flyttats utomhus i små grupper.

-       Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är stort, säger Jennie Selerud på Korpen Stockholm. Hammarbyeverest passar helt perfekt, vare sig du vill bli peppad, träna coronasäkert eller få en utmaning ute i fria luften. I sann korpanda kan du även anpassa din utmaning utifrån vad du mäktar med och sätta ditt personliga mål på någon av de toppar du passerar längs vägen, till exempel Kebnekaise.

Hammarbyeverest startar alltså den 9 maj och du har fram till 31 oktober att nå toppen.

Jennie Selerud, projektledare
jennie.selerud@korpenstockholm.se