Besked om elstöd krävs

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Bild: Riksidrottsförbundet

– Idrottsrörelsen behöver besked både från regeringen och från kommuner runt om i landet om stöd och att hyror och avgifter inte kommer höjas för idrottsföreningar i takt med elpriset. Istället kommer nu besked från kommuner om is som inte spolas. Lämna inte föreningslivet ute i kylan när vi är på väg tillbakaefter coronapandemin, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Störst är oron bland de idrottsförbund och föreningar som själva driver anläggningar och idrottsytor. Utan stöd eller hjälp att hålla kostnaderna nere riskerar de tvingas stänga och barn, ungdomar och vuxna stå utan plats att idrotta. Många idrottsföreningar nyttjar kommunala anläggningar och idrottsytor och här finns en oro för att kommunens ökade energikostnader ska vältras övergenom högre hyror.

– Utan lugnande besked från den kommande regeringen och kommuner riskerar vi få en kedjereaktion där föreningar tvingas höja medlemsavgifter och tappa barn och unga som behöver idrottens gemenskap.

Bild: Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.