Beslut i kyrkomötet 20 november

2018 års kyrkomöte har idag fattat beslut bland annat om en genomlysning av möjligheter för att säkerställa Svenska kyrkans verksamhet på Sveriges största flygplatser. Dessutom ska kyrkostyrelsen inhämta synpunkter på direktiv och tidsramar innan arbetet inleds med att revidera Den svenska psalmboken.

Kyrkomötets ledamöter röstar i beslut om gårdagens debattfrågor. Foto: Magnus Aronson/IKON.

I morgon, onsdag 21 november, fattas beslut i ärenden som debatteras i dag, tisdag. Debatt och beslutsfattande direktsänds via webben och kan även ses i efterhand på http://svenskakyrkan.tv/

Ett axplock av dagens bifallsbeslut:

G 2018:5 Ny psalmbok
Med anledning av motion 2018:50 uppdrogs till kyrkostyrelsen att inhämta synpunkter från kyrkomötet på sitt förslag till direktiv, tidsplan och andra ramar för arbetet med en revision av Den svenska psalmboken, innan det inleds.

SK 2018:10 Flygplatskyrkans framtid
Enligt förslag i motion 2018:67 uppdrogs till kyrkostyrelsen att genomlysa skilda organisatoriska och ekonomiska möjligheter i syfte att säkerställa Svenska kyrkans fortsatta verksamhet på Sveriges största flygplatser.

SK 2018:14 Svenska kyrkans arbete med att förhindra suicid
Med anledning av motion 2018:81 uppdrogs till kyrkostyrelsen att göra en uppföljning av rapporten Svenska kyrkans arbete med sucidprevention i Sverige, 2008, samt i uppföljningen även belysa den ökade psykiska ohälsan.

Här finns alla kyrkomötets beslut 2018.

Pressbilder
Pressbilder från kyrkomötet kommer att läggas upp på www.svenskakyrkan.se/fotoweb - klicka på OK, ingen inloggning behövs.

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast13.2.2019 07:43:56Pressmeddelande

En rabbin, en tidigare partiledare och en docent i filosofi – det är några av vinterns gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är fyra avsnitt inplanerade i februari och mars, det första finns nu tillgängligt i vanliga poddkanaler. Det är ett samtal med författaren och samhällsdebattören Anders Wijkman om hur viktigt civilsamhället är i klimatfrågan, att det behövs en reformation av ekonomin, och om den svårfångade balansen mellan hot och hopp.