Beslut i kyrkomötet den 23 november

2021 års kyrkomöte har idag fattat beslut om bland annat hållbart skogsbruk och om att Svenska kyrkan ska arbeta för en ökning av den kyrkoantikvariska ersättningen från staten.
Röstning under kyrkomötet 2021. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

I morgon, onsdag 24 november, fattas beslut i ärenden som debatteras i dag, tisdag. Debatt och beslutsfattande direktsänds via webben och kan även ses i efterhand på https://www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet/live

Ett axplock av dagens bifallsbeslut:

F 2021:1 Hållbarhet i Svenska kyrkans skogsbruk
Med anledning av motion 2021:48 gavs kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda hur kyrkoordningens skrivningar kring förvaltningen av Svenska kyrkans prästlönetillgångar ska utformas för att säkerställa en så ekologiskt, ekonomiskt, socialt och andligt hållbar skogsförvaltning som möjligt, och efter utredningen återkomma med förslag på erforderliga förändringar i kyrkoordningen.

E 2021:4 Kyrkoantikvarisk ersättning
Med anledning av motion 2021: 87 uppdrogs till kyrkostyrelsen att se över och förnya påverkan och kommunikation med staten för att uppnå en ökning av kyrkoantikvarisk ersättning för bevarande av kulturarvet och att kommande år fortsätta anslå medel för kyrkobyggnadsbidrag.

Här publiceras alla kyrkomötets beslut 2021.

Pressbilder
Pressbilder från kyrkomötet läggs löpande upp på Svenska kyrkans bildbank Ikon - klicka på OK för att komma in i pressarkivet, ingen inloggning behövs.

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, kyrkorätt, generalsekreteraren, Act Svenska kyrkan (humanitärt arbete), Jourhavande präst, barn/unga, diakonalt arbete mm.

Tel:070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Röstning under kyrkomötet 2021. Foto: Magnus Aronson/Ikon.