Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Beslut om 220 miljoner i stöd för 2021 och äskande om 900 miljoner kronor för 2022 till 2024

Drygt 220 miljoner kronor fördelas mellan samtliga specialidrottsförbund för att bidra till idrottsrörelsens första steg till återstart efter pandemikrisen. De fem förbund som tilldelas högst belopp för återstart är Fotbollförbundet med 18 miljoner kronor och Friidrottsförbundet, Gymnastikförbundet, Handbollförbundet och Innebandyförbundet med 11 miljoner kronor vardera.
Foto: Mats Andersson, Bildbyrån

– Detta stöd ska se till att idrottsrörelsen orkar och klarar att lyfta blicken och se framåt för att investera i att återhämta vår verksamhet till den nivån vi befann oss i innan pandemin. Vi behöver laga de revor som pandemin orsakat. Idrottsrörelsens samlade insatser med detta så viktiga arbete kommer att ta tid och behöva stöd under flera år framåt och för 2022 till 2024 ser vi ett behov av ytterligare återstartsstöd på 900 miljoner kronor, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Att stödets storlek varierar mellan förbund beror på att de är olika stora och har påverkats i olika grad av restriktionerna under coronapandemin.

Beslut långsiktig äskande för 2022-2024

Riksidrottsförbundets styrelse har beslutat om fördelning av detta första återstartsstöd för 2021 och även beslutat att äska ytterligare 900 miljoner kronor i fortsatt återstartsstöd för perioden 2022-2024. Stödet ska bidra till att få tillbaka barn, ungdomar, vuxna och äldre till idrottsrörelsen. Både som idrottare och som ledare. Det finns också ett behov av att stödja föreningar, så att idrotten har stabila och starka organisationer. De 19 000 ideella idrottsföreningarna är idrottsrörelsens ryggrad som måste stå stark för att återstarten ska lyckas.

– Vi har visat att vi är en folkrörelse i ordets bemärkelse under pandemin. Alla våra miljontals engagerade som har ansträngt sig för att minska risken för smittspridning och samtidigt följa vår passion att tillsammans hålla i gång idrotten och få föreningen att klara sig genom krisen har gjort extraordinära insatser. 900 miljoner kronor över kommande år behövs för att säkerställa nya extraordinära insatser på alla nivåer inom idrotten – allt för att bidra till en fortsatt stark idrottsrörelse som också gör Sverige starkare, säger Björn Eriksson.

Stödet ska användas för de insatser som förbunden bedömer är nödvändiga på förbunds-, distrikts- och föreningsnivå. Hur stödet nyttjas på bästa sätt avgör respektive förbund.

Här finns information om återstartsstöd

Länk till tabell med fördelning av återstartsstöd

Foto: Mats Andersson, Bildbyrån

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna