Beslut om stöd till specialidrottsförbund klart

Riksidrottsstyrelsen har beslutat om fördelning av stöd till specialidrottsförbunden utifrån beslut från Riksidrottsmötet 2021. I storleksordningen fördelas organisationsstöd och verksamhetsstöd mellan 1 miljon kronor till 57 miljoner kronor för 2022. Dessa omfattar cirka 643 miljoner kronor.

Foto: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Medlemsförbunden har fått vänta på fördelning av stöd för 2021 eftersom en skiljenämnd hanterat frågan om beslut från Riksidrottsstämman om tak för stöd till barn- och ungdomsidrotten var lagligt. Skiljedomen innebar att RF-stämmans beslut att återinföra 10 procentigt tak avseende stöd inte strider mot lagen.

– Fotbollen slår i taket och får då 57 miljoner kronor i stöd. Det är en minskning med 15 miljoner kronor jämfört med 2021 vilket är en betydande minskning. De idrotter som ges ökat stöd är de små förbunden där stödet också är en stor del av förbundens totala omsättning. Större förbund med större pengapåsar har fått dela med sig mer till de mindre, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Totalt har 23,4 miljoner kronor fördelats från förbund som slår i det så kallade taket till övriga förbund. Tillskottet i stöd per specialidrottsförbund varierar efter beslut från 100 000 kronor till 1,3 miljoner kronor. De totala bidragen till barn- och ungdomsidrott påverkas inte.

– De mindre förbunden har mer begränsade resurser i sina organisationer och detta tillskott i ekonomin ger dem större förutsättningar att få mer kraft att stärka förändringsarbetet, strategi 2025, som idrottsrörelsen är mitt inne i, säger Björn Eriksson.

Fördelning av stöd per specialidrottsförbund kommer att meddelas under måndag 21 mars.

Foto: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.