Beslut om utebliven finansiering för Skånes folkhögskolor – Vänsterpartiet i Skåne kritiska till minskad satsning på folkbildning

Dagens beslut i Regionala Utvecklingsnämnden går tillbaka till tidigare beslut på riksnivå. Under 2018 fattade den dåvarande regeringen beslut om en satsning på utökade folkhögskoleplatser med tio miljoner extra. Alliansens budget på räcker inte till för att täcka de platser som öppnats upp med den gamla satsningen.

-          De pengar som folkhögskolorna skulle fått ut för sina platser under vårterminen 2019 var tänkt att vara lika stor som den för höstterminen 2018. Att de pengarna nu inte tillförs 2019 ger samma effekt som en nedskärning för folkhögskolorna, menar Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden.

Vänsterpartiet ser folkhögskolorna som en grundläggande och självklar del av ett demokratiskt utbildningsutbud.

-          Folkbildning är en oerhört viktig del av utbildningssystemet och en utebliven satsning på Skånes folkhögskolor är helt fel väg att gå. Folkbildningen utgör en grundbult i demokratin och en kraft för att rätten till bildning ska komma alla i samhället till del. Vi vill se en utbyggd folkbildningsrörelse med en finansiering folkhögskolorna kan lita på - inte att man plötsligt drar tillbaka pengar som var tänkta att gå direkt till studieverksamheten, avslutar Angelica.

Angelica SvenssonErsättare Regionala Utvecklingsnämnden (V)

Vänsterpartiet lägger motion för jämlik tillgång till skånska vårdcentraler18.10.2019 12:17:03 CESTPressmeddelande

2009 infördes hälsoval inom vården, vilket lett till att privata vårdcentraler öppnat på många platser i Skåne. Ofta koncentreras de privata vårdcentralerna till områden med relativt sett frisk befolkning och högre inkomstnivåer, medan områden med befolkning som löper större risk för ohälsa inte alls har haft samma nyetablering av vårdcentraler. Nu vill Vänsterpartiet kartlägga behovet av offentliga vårdcentraler för att trygga tillgång till en god primärvård för alla.

Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet26.9.2019 12:00:00 CESTNyheter

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.