Beslut om utebliven finansiering för Skånes folkhögskolor – Vänsterpartiet i Skåne kritiska till minskad satsning på folkbildning

Dagens beslut i Regionala Utvecklingsnämnden går tillbaka till tidigare beslut på riksnivå. Under 2018 fattade den dåvarande regeringen beslut om en satsning på utökade folkhögskoleplatser med tio miljoner extra. Alliansens budget på räcker inte till för att täcka de platser som öppnats upp med den gamla satsningen.

-          De pengar som folkhögskolorna skulle fått ut för sina platser under vårterminen 2019 var tänkt att vara lika stor som den för höstterminen 2018. Att de pengarna nu inte tillförs 2019 ger samma effekt som en nedskärning för folkhögskolorna, menar Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden.

Vänsterpartiet ser folkhögskolorna som en grundläggande och självklar del av ett demokratiskt utbildningsutbud.

-          Folkbildning är en oerhört viktig del av utbildningssystemet och en utebliven satsning på Skånes folkhögskolor är helt fel väg att gå. Folkbildningen utgör en grundbult i demokratin och en kraft för att rätten till bildning ska komma alla i samhället till del. Vi vill se en utbyggd folkbildningsrörelse med en finansiering folkhögskolorna kan lita på - inte att man plötsligt drar tillbaka pengar som var tänkta att gå direkt till studieverksamheten, avslutar Angelica.

Angelica SvenssonErsättare Regionala Utvecklingsnämnden (V)

Abonnera på våra pressmeddelanden.