Beslutet är fattat: Friidrotts-SM arrangeras i Uppsala i augusti

Lokala organisationskommittén för Friidrotts-SM i Uppsala har beslutat att stå fast vid att arrangera Friidrotts-SM i Uppsala den 14-16 augusti. Mästerskapet kommer att genomföras utan publik och i enlighet med de nationella smittskyddsriktlinjerna och det protokoll som godkänts av Svensk Friidrotts förbundsstyrelse. Arbetet går nu vidare med detaljerna kring genomförandet.

- Samtidigt som det är tråkigt att inte kunna välkomna hela friidrotts-Sverige till Uppsala så känner vi stor glädje över att kunna ge våra elitaktiva en tydlig målsättning med säsongen och möjligheten att mäta sina krafter på SM i Uppsala. Publiken får njuta av SVTs sändningar och den folkfest vi hade planerat för ser vi fram emot att bjuda in till vid ett annat tillfälle, säger Per Måwe, SM-general Uppsala 2020.

- Friidrotten i Uppsala är på frammarsch och det är en stor ära att få arrangera ett SM på vår nya fina friidrottsanläggning på Gränby sportfält. Även om tävlingarna hålls utan publik hoppas jag att de kan inspirera många barn och vuxna att idrotta och bidra till att Uppsala blir Sveriges bästa idrottskommun, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande (S) Uppsala Kommun.

- Friidrotts-SM är det finaste och största årligen återkommande arenaarrangemanget på nationell nivå inom friidrotten. I år får det ännu större betydelse och det är verkligen fantastiskt att vi kommer att kunna genomföra det även denna speciella sommar, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

Planering utifrån ramverk för friidrotten elitarrangemang

Nästa steg är nu att detaljplanera mästerskapet utifrån det ramverk som upprättats för friidrottens elitarrangemang. Det tydliggör bland annat zonindelning och anpassning av tidsprogram och startgrupper men även rutiner för flöden och personlig hygien.

- Vi planerar nu intensivt för att skapa bästa möjliga tävlingsförhållande under rådande omständigheter. Vi har ett bra ramverk att luta oss mot och ser att vi kommer att kunna bjuda på spännande tävlingar, fortsätter Per Måwe.

- Med möjligheten att genomföra SM har vi också givits ett stort ansvar från myndigheter och regering och det tar vi på stort allvar. Jag är därför extra imponerad och tacksam över det stora engagemang som Upsala IF och Uppsala kommun visar och känner mig trygg och förväntansfull inför vårt fortsatta samarbete, avslutar Stefan Olsson.

Per Måwe, SM-general SM Uppsala 2020, pmawe@yahoo.se, 070-6703423

Henrik Wennberg, sportchef Upsala IF, henrik@uiffriidrott.se, 070-643 82 14

Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande (S) Uppsala Kommun, erik.pelling@uppsala.se