Besöken på återvinningscentralerna begränsas

Coronaviruset gör att många tillbringar mycket tid hemma, och passar då på att städa ur sina skrymslen och rensa i trädgården. Det märks tydligt på Tekniska verkens återvinningscentraler, dit många nu kommer med sitt avfall. Men med Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer är det viktigt att begränsa besöken dit, och Tekniska verken uppmanar Linköpingsborna att bara åka om det verkligen är nödvändigt.

- Vi hade besöksrekord på våra återvinningscentraler i Linköping förra helgen, och det rimmar väldigt illa med restriktionerna kring coronaviruset. Vi vill inte stänga våra återvinningscentraler, men för att kunna ha öppet krävs att var och en själv tar ansvar och funderar på om det verkligen är nödvändigt att åka iväg med sitt avfall just nu. Trycket var som sagt stort i helgen, och så kan det inte fortsätta eftersom vi ska följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer om att hålla avstånd, det går det inte att göra när alla kommer hit samtidigt. Om man absolut måste åka så uppmanar vi till att besöka oss under vardagar för att minska belastningen på veckosluten. I helgen kommer vi börja vidta nödvändiga åtgärder som säkerställer att det inte vistas för många personer samtidigt inne på våra återvinningscentraler. Vi kommer ha vakter på plats för att hjälpa till att reglera antalet besökare, och det innebär att det kan bli en del köande för att komma in, säger Johan Borg, avdelningschef för hushållsavfall på Tekniska verken i Linköping.

Återvinningscentralerna är öppna alla dagar i veckan, även söndagar under april och maj. Mer information om öppettider finns här

Folkhälsomyndigheten har meddelat att var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19. För att begränsa spridning bör alla hålla avstånd till varandra, både inom- och utomhus på platser där människor samlas. Det är därför viktigt att undvika trängsel och visa omtanke om personal och andra besökare, genom att hålla avstånd till varandra under besöket på återvinningscentralen.

Har man barn med sig vid besöket är det bra om de väntar kvar i bilen.

Tekniska verken följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, och vid symptom på förkylning och influensa ska inte återvinningscentralerna besökas.

Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken i Linköping
johan.borg@tekniskaverken.se

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef, Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu driftsätts Sveriges största solcellspark i Linköping9.7.2020 15:40:00 CESTPressmeddelande

Första panelerna sattes upp i mitten av maj och trots förseningar, som en effekt av coronapandemin, kan nu Sveriges hittills största solcellspark börja producera el. En solig sommardag beräknas den ge el motsvarande årliga hushållselen hos 18 villor eller 36 lägenheter. Solcellsparken är en gemensam satsning för en mer hållbar energiförsörjning i Sverige från Alight, Infranode, Tekniska verken i Linköping och Swedbank.