Besöksrekord för Vegovision i Göteborg

Helgen i Göteborg bjöd på en vegofest utan dess like när Djurens Rätts mässa Vegovision gick av stapeln. Närmare 4 000 personer besökte mässan i Folkets hus.

Intresset för en djurvänlig livsstil verkar bara öka. Vegovision bjöd på det senaste utbudet inom vegovärlden med allt från skor till kosmetika till mat och fullsatta föreläsningar.

– Årets upplaga av Vegovision Göteborg var den bästa hittills, vi hade laddat upp för besöksrekord och det är kul att se att vi nådde hela vägen fram. Jag vill rikta ett stort TACK till alla besökare, utställare, volontärer och nya medlemmar som gjorde det här till en fantastisk helg, säger Sofia Säljö, Projektledare för Vegovision.

Vegovision anordnades för första gången i Umeå 2008 och har växt för varje år som gått. Under 2017 anordnas mässan på tre platser i Sverige; Göteborg, Umeå och Stockholm. Först ut var mässan i Göteborg men redan den 6 maj är det dags i Umeå. Mer info om mässorna finns på www.vegovision.se

Fler bilder från Vegovision i Göteborg kan du se här: https://www.flickr.com/phot…/djurensratt/…/72157679620117402

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.