Beställ julgranshämtning

Villaägare som vill ha sin julgran hämtad när helgerna är firade behöver precis som tidigare år beställa tjänsten av Tekniska verken. Det går också bra att själv lämna sin gran på någon av återvinningscentralerna eller på tipparna för trädgårdsavfall.

För den kostnadsfria julgranhämtningen behöver beställningen göra på Mina sidor senast den 9 januari. Granen, som inte får vara av plast, kan vara max 2,5 meter hög då större granar inte går in i sopbilen.

När beställningen av julgranshämtning är gjord är det viktigt att tänka på att ställa ut granen senast klockan 06.00 måndagen den 24 januari. Den behöver stå väl synlig under hela hämtningsperioden 24 januari - 13 februari. Granen ska stå vid tomtgräns, vara snöfri och synlig från sopbilens förarhytt. Den ska också vara fri från pynt och julgransfot och får inte vara förpackad i säck. Det är viktigt att granen inte står inhägnad vid hämtningsperioden.

Fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och samfälligheter beställer hämtning för sina boende.

Linköpingsbornas julgranar kommer sedan bli till el och fjärrvärme.

Johan Borg, avdelningschef Hushållsavfall, Tekniska verken i Linköping
013- 20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.