Betalväggar utan att tappa trafik

Inte ens hälften av dagstidningssajterna upplevde ett trafiktapp vid införandet av betalväggar. De flesta upplevde i stället en ökad trafik under det närmsta året efter införandet. Ett år efter införandet uppvisade samtliga sajter en större trafik än innan införandet av betalväggen.

Andelsjatermedbetalväggar

TU har gjort en genomgång av dagspressens betalväggar. Under 2013 och 2014 skapade allt fler av tidningarna betalväggar eller premiumlösningar. Tillräckligt lång tid har nu förflutit för att det ska vara meningsfullt att göra en utvärdering baserad främst på den publika trafikdatan men också TUs egen annonsbarometer.

- Slutsatsen som TU drar är att den underliggande tillströmningen bland läsarna till de digitala produkterna i många fall är kraftigare än betalväggens negativa inverkan, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Denna inverkan visade sig dessutom bara vara temporär då alla sajter uppvisade en tillväxt sett på två års tid, fortsätter han.

Se bifogade filer med bilder och pressmeddelandet i sin helhet.

Tobias Hedström

Chefsanalytiker TU, tobias.hedstrom@tu.se , T: 08 692 46 08, M: 073 596 51 80

Andelsjatermedbetalväggar

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.