TU - Medier i Sverige

Betalväggar utan att tappa trafik

Dela

Inte ens hälften av dagstidningssajterna upplevde ett trafiktapp vid införandet av betalväggar. De flesta upplevde i stället en ökad trafik under det närmsta året efter införandet. Ett år efter införandet uppvisade samtliga sajter en större trafik än innan införandet av betalväggen.

Andelsjatermedbetalväggar
Andelsjatermedbetalväggar

TU har gjort en genomgång av dagspressens betalväggar. Under 2013 och 2014 skapade allt fler av tidningarna betalväggar eller premiumlösningar. Tillräckligt lång tid har nu förflutit för att det ska vara meningsfullt att göra en utvärdering baserad främst på den publika trafikdatan men också TUs egen annonsbarometer.

- Slutsatsen som TU drar är att den underliggande tillströmningen bland läsarna till de digitala produkterna i många fall är kraftigare än betalväggens negativa inverkan, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Denna inverkan visade sig dessutom bara vara temporär då alla sajter uppvisade en tillväxt sett på två års tid, fortsätter han.

Se bifogade filer med bilder och pressmeddelandet i sin helhet.

Tobias Hedström

Chefsanalytiker TU, tobias.hedstrom@tu.se , T: 08 692 46 08, M: 073 596 51 80

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. 

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Andelsjatermedbetalväggar
Andelsjatermedbetalväggar
Ladda ned bild

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum