Betydande ökning av kvinnliga sökande till yrkesutbildning i Uppsala

På Yrkesplugget Uppsala jublar man över att 14% av alla sökande till gymnasieskolan är tjejer.

Matilda Helminen, en av Yrkesplugget Uppsalas elever.

Yrkesplugget har bygg och anläggning samt fordon och transport som valbara gymnasieprogram. Av alla förstahands ansökningar i år var 14% tjejer, totalt 11 stycken vilket är en ökning med 57% sedan i fjol!!!

Inför omvalet nu i maj ser vi fram emot att ännu fler tjejer ändrar sina andrahandsval till ett förstahandsval, på något av programmen på Yrkesplugget, säger Sabrina Cherif som är Studie- och yrkesvägledare på skolan.

Totalt går nu 27 tjejer en yrkesutbildning på skolan, av totalt 183 elever och i höst lär andelen öka.

Sabrina Cherif
Studie- och yrkesvägledare på Yrkesplugget

sabrina.cherif@yrkesplugget.se
+46 (0) 18-418 86 36

Matilda Helminen, en av Yrkesplugget Uppsalas elever.

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala.

Yrkespluggets personal har tillsammans arbetat fram gemensamma kärnvärden och kvalitetsmål. De skall genomsyra hela verksamheten och vara ett stöd i vårt dagliga arbete. Våra kärnvärden är:  Elevfokuserade, Kompetenta, Nytänkande, Lösningsinriktade, Branschfokuserade och Mångfald.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.3.4.2017 07:30Pressmeddelande