Betydande ökning av kvinnliga sökande till yrkesutbildning i Uppsala

På Yrkesplugget Uppsala jublar man över att 14% av alla sökande till gymnasieskolan är tjejer.

Matilda Helminen, en av Yrkesplugget Uppsalas elever.

Yrkesplugget har bygg och anläggning samt fordon och transport som valbara gymnasieprogram. Av alla förstahands ansökningar i år var 14% tjejer, totalt 11 stycken vilket är en ökning med 57% sedan i fjol!!!

Inför omvalet nu i maj ser vi fram emot att ännu fler tjejer ändrar sina andrahandsval till ett förstahandsval, på något av programmen på Yrkesplugget, säger Sabrina Cherif som är Studie- och yrkesvägledare på skolan.

Totalt går nu 27 tjejer en yrkesutbildning på skolan, av totalt 183 elever och i höst lär andelen öka.

Sabrina Cherif
Studie- och yrkesvägledare på Yrkesplugget

sabrina.cherif@yrkesplugget.se
+46 (0) 18-418 86 36

Matilda Helminen, en av Yrkesplugget Uppsalas elever.

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala.

Yrkespluggets personal har tillsammans arbetat fram gemensamma kärnvärden och kvalitetsmål. De skall genomsyra hela verksamheten och vara ett stöd i vårt dagliga arbete. Våra kärnvärden är:  Elevfokuserade, Kompetenta, Nytänkande, Lösningsinriktade, Branschfokuserade och Mångfald.

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21Pressmeddelande