Bevattningsförbud i Bälinge, Lövstalöt, Vattholma och Skyttorp

På grund av låga grundvattennivåer införs nu bevattningsförbud i Bälinge, Lövstalöt, Vattholma och Skyttorp. Bevattningsförbud gäller från och med nu till och med den 30 september 2019 och gäller användning av vatten från kommunal försörjning.

– Vi har tidigare år sett att bevattningsförbud har en väldigt positiv effekt på hur vi använder vårt vatten. Med de låga grundvattennivåer som vi ser i vissa orter, är det nödvändigt att införa ett bevattningsförbud för att hålla nere vattenförbrukningen. Under våren och sommaren fylls grundvattennivåerna inte på utan nu ska vi klara oss på det vatten som har kommit under hösten och vintern, säger Bertil Lustig, chef för dricksvattenavdelningenpå Uppsala Vatten och Avfall AB.

Bevattningsförbudet införs redan 1 maj för att undvika dricksvattenbrist senare under året. Även om det skulle regna under våren och början av sommaren så kommer inte grundvattennivåerna att stiga. Den här tiden på året använder nämligen växtligheten den nederbörd som kommer och mycket lite når ned till grundvattnet.

– Vi följer grundvattennivåerna i våra brunnar dagligen. Just nu har nämnda orter mycket låga nivåer så där behöver vi ett bevattningsförbud redan nu. Det kan inte uteslutas att bevattningsförbud kommer att införas på fler orter längre fram under våren och sommaren.  I hela kommunen ser vi lägre grundvattennivåer än normalt och vi uppmanar alla i kommunen att vara sparsamma med sitt vatten, säger Bertil Lustig.

Ett bevattningsförbud innebär följande

• Du får inte fylla din pool med kommunalt dricksvatten. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad.
  • Du får inte använda vattenslang eller vattenspridare för att vattna din trädgård. Samla i stället upp regnvatten i exempelvis en regntunna och använd för att vattna med.
  • Du får inte tvätta bilen annat än i bilvårdsanläggningar. Du bör välja en som renar och återanvänder tvättvattnet.
  • Du får inte använda högtryckstvätt för rengöring av fasader, altaner och liknande.

För mer information hänvisar vi till Uppsala Vatten och Avfalls hemsida, www.uppsalavatten.se.

Fakta om vattenförbrukning

• En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter.
  • För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.
  • Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på tre minuter motsvarar 36 liter.
  • Det går åt ca 50 liter vatten för en maskin tvätt.
  • Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

Vattenspartips

Tips på hur du kan spara vatten hittar du på Uppsala Vattens webbplats på https://www.uppsalavatten.se/sv/hushall/vatten-och-avlopp/vattenspartips/

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).