BIBAB vinner viktig transportupphandling

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

Transportsamarbeten blir mer och mer vanligt när företag vill effektivisera och skapa kostnadseffektiva transportlösningar. Spendrups har valt att behålla sin transportavdelning och tar in externa kunder för att på så sätt öka volymerna och kunna upprätthålla en kostnadseffektiv distribution. En egen distributionslösning ger oss möjligheten att bättre kunna styra leveranser och erbjudande till restaurangmarknaden. Det ger oss också en större flexibilitet och relationen mellan våra chaufförer och kunder är viktig för vår affär. Fr.o.m. den 4 mars 2019 kommer Spendrups, genom dotterbolaget BIBAB att distribuera Altias produkter till Systembolag, grossister, dagligvaruhandel och restauranger över hela Sverige.

-          Avtalet innebär hållbarhetsvinster för både Altia och oss och kommer att förbättra vår redan höga servicenivå ytterligare, säger Jens Boström, VD BIBAB och transportchef på Spendrups.

-          Vi ser fram emot ett samarbete med BIBAB och har höga förväntningar på Spendrups transportverksamhet, både avseende servicenivå och leveransprecision säger Casper Jakobsen Chef Transportupphandling inom Altia Group. Vi ser att Spendrups välutvecklade miljöarbete stöder vårt starka hållbarhetsprogram, menar Håkan Björklund Transport och Distributionschef Altia Sweden.

Jens Boström, VD BIBAB, 070 301 37 68, jens.bostrom@bryggeritransport.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32:11 CESTPressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.