BIBAB vinner viktig transportupphandling

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

Transportsamarbeten blir mer och mer vanligt när företag vill effektivisera och skapa kostnadseffektiva transportlösningar. Spendrups har valt att behålla sin transportavdelning och tar in externa kunder för att på så sätt öka volymerna och kunna upprätthålla en kostnadseffektiv distribution. En egen distributionslösning ger oss möjligheten att bättre kunna styra leveranser och erbjudande till restaurangmarknaden. Det ger oss också en större flexibilitet och relationen mellan våra chaufförer och kunder är viktig för vår affär. Fr.o.m. den 4 mars 2019 kommer Spendrups, genom dotterbolaget BIBAB att distribuera Altias produkter till Systembolag, grossister, dagligvaruhandel och restauranger över hela Sverige.

-          Avtalet innebär hållbarhetsvinster för både Altia och oss och kommer att förbättra vår redan höga servicenivå ytterligare, säger Jens Boström, VD BIBAB och transportchef på Spendrups.

-          Vi ser fram emot ett samarbete med BIBAB och har höga förväntningar på Spendrups transportverksamhet, både avseende servicenivå och leveransprecision säger Casper Jakobsen Chef Transportupphandling inom Altia Group. Vi ser att Spendrups välutvecklade miljöarbete stöder vårt starka hållbarhetsprogram, menar Håkan Björklund Transport och Distributionschef Altia Sweden.

Jens Boström, VD BIBAB, 070 301 37 68, jens.bostrom@bryggeritransport.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.