Bilbranschen vill ha ROT-avdrag för bilreparationer istället för bidrag!

- Bidrag och stöd i all ära men det är med ROT-avdrag som bilbranschen kan möta den snedvridna konkurrensen med ett parallellsamhälle, säger Bo Ericsson vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF i det här inlägget där man nu uppmanar Sveriges Regering att omgående införa ROT-avdrag för bilreparationer.

Bo Ericsson vd SFVF

Sverige har idag ett ständigt växande parallellsamhälle som vi har tappat kontrollen över.

- Seriösa bilverkstäder får ständigt ökade krav som leder till att öka klyftan mot den oseriösa svarta verkstaden. Ingen kontrollerar verkstäder, däckverkstäder, bilvårdare med flera som saknar en fast adress eller telefonnummer. Ingen kontrollerar de verkstäder som saknar ett organisationsnummer. Myndigheter ”gömmer sig bakom orden, hur ska vi finna dom när vi inte ens kan söka efter dessa i våra system?”

- Varje vår och höst dyker det helt plötsligt upp ”verkstäder” som skiftar hjul på varje stort handelscentrum. På sommaren är det sedan dags för de som fyller köldmedium olagligt för en otroligt låg kostnad inom samma handelsområden. Samtidigt som detta händer ställs det hårda krav på verkstäder där kontroller sker regelbundet av Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen med flera.

- Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och dra på sig högre kostnader för utbildning av personal än oseriösa aktörer? Varför ska seriösa verkstäder behöva göra investeringar som också leder till högre timpriser mot bilägaren när ”grannen” arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter. SFVF anser att sanktionsavgifterna som borde utfärdas ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar.

- När Corona-krisen släpper sitt grepp om Sverige och vi ska börja återgå till det normala, måste så många som möjligt snabbt erbjudas en seriös sysselsättning. Bilbranschen fungerar som ett ”lok som drar många vagnar” och bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer över hela Sveriges yta. Idag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn, frågan då är, ska det vara vita eller svarta jobb?

- Om ROT-avdrag införs minskas gapet mellan den seriösa och oseriösa marknaden. Staten får tillbaka pengar genom att fler sysselsätts, betalar skatter, moms och miljöavgifter.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) rekommenderar därför regeringen att omedelbart införa ROT-avdrag för bilreparationer.

Bo Ericsson vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening 08-519 475 11

Bo Ericsson vd SFVF

Okunskap vid gasbussolyckor riskerar människors liv och hälsa4.12.2020 10:16:35 CETNyheter

- Gasdrivna bussar och Klarabergstunneln i Stockholm har visat sig vara en dålig kombination. Nyligen var katastrofen återigen nära men turen räddade oss. Hur många gånger ska turen rädda oss? Varför fortsätter man blunda för riskerna, istället för att förebygga, utbilda och informera? Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, gäller den inte längre? Detta frågar sig Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Bo Ericsson, SFVF om affären Volvo Cars och Bilia2.12.2020 07:30:00 CETNyheter

När det omöjliga händer som inte kunde hända: - Förra veckans nyheter skakade grunden för alla Bilias anställda, för alla i Volvos nätverk, ja, för alla i bilbranschen. Det låg nära till hands att tro att alla Volvoåterförsäljare hade sagts upp för omförhandling av avtalen och att börsnoterade Bilia var den första som rapporterade detta. Det blev dock snabbt klart att det var mer dramatiskt och att endast Bilia hade sagts upp som Volvoåterförsäljare. På en natt försvann en fjärdedel av Bilias börsvärde.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen20.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

Bo Ericsson tycker till: Är politiker för fega för att ställa krav på andra än bilisterna?8.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Det behövs drastiska åtgärder om Sverige ska klara miljömålet att sänka utsläppen från bilar, lastbilar och bussar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det konstaterar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i SvD. Bilar behövs för att vi inte ska smitta varandra, få vardagspusslet att gå ihop, handla mat och ta oss till jobbet - och alla bor inte vid en tunnelbana. Vi behöver lastbilar och långtradare för att transportera gods över hela Sveriges yta, annars stannar Sverige.