Bilbranschen vill ha ROT-avdrag för bilreparationer istället för bidrag!

- Bidrag och stöd i all ära men det är med ROT-avdrag som bilbranschen kan möta den snedvridna konkurrensen med ett parallellsamhälle, säger Bo Ericsson vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF i det här inlägget där man nu uppmanar Sveriges Regering att omgående införa ROT-avdrag för bilreparationer.

Bo Ericsson vd SFVF

Sverige har idag ett ständigt växande parallellsamhälle som vi har tappat kontrollen över.

- Seriösa bilverkstäder får ständigt ökade krav som leder till att öka klyftan mot den oseriösa svarta verkstaden. Ingen kontrollerar verkstäder, däckverkstäder, bilvårdare med flera som saknar en fast adress eller telefonnummer. Ingen kontrollerar de verkstäder som saknar ett organisationsnummer. Myndigheter ”gömmer sig bakom orden, hur ska vi finna dom när vi inte ens kan söka efter dessa i våra system?”

- Varje vår och höst dyker det helt plötsligt upp ”verkstäder” som skiftar hjul på varje stort handelscentrum. På sommaren är det sedan dags för de som fyller köldmedium olagligt för en otroligt låg kostnad inom samma handelsområden. Samtidigt som detta händer ställs det hårda krav på verkstäder där kontroller sker regelbundet av Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen med flera.

- Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och dra på sig högre kostnader för utbildning av personal än oseriösa aktörer? Varför ska seriösa verkstäder behöva göra investeringar som också leder till högre timpriser mot bilägaren när ”grannen” arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter. SFVF anser att sanktionsavgifterna som borde utfärdas ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar.

- När Corona-krisen släpper sitt grepp om Sverige och vi ska börja återgå till det normala, måste så många som möjligt snabbt erbjudas en seriös sysselsättning. Bilbranschen fungerar som ett ”lok som drar många vagnar” och bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer över hela Sveriges yta. Idag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn, frågan då är, ska det vara vita eller svarta jobb?

- Om ROT-avdrag införs minskas gapet mellan den seriösa och oseriösa marknaden. Staten får tillbaka pengar genom att fler sysselsätts, betalar skatter, moms och miljöavgifter.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) rekommenderar därför regeringen att omedelbart införa ROT-avdrag för bilreparationer.

Bo Ericsson vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening 08-519 475 11

Bo Ericsson vd SFVF

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar10.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) om Digital-servicebook.com8.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Nordens största branschförening, har som mål att förenkla och skapa trygghet för samtliga fordonsägare (av bilar, husbilar, husvagnar, lastbilar, motorcyklar m.fl.). Förutom fordonsägare ges även verkstäder och fordonshandlare en möjlighet att få tillgång till ett fordons servicehistorik genom användningen av en säker digital servicebok.