Bilden av Sverige utomlands 2019: Sverige rankar i topp på miljö- och klimatområdet
Årsrapporten undersöker hur Sverige presterar i olika index, hur samtalet om Sverige förs på digitala plattformar på olika språk samt hur Sverige uppfattas av allmänheten i andra länder genom Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI). NBI är en årlig studie som mäter styrkan i 50 länders varumärken där Sverige hamnar på nionde plats. En position som stärkts något under 2010-talet.
– Årsrapporten visar att uppfattningen om Sverige är stabilt positiv och att det svenska klimat- och hållbarhetsarbetet stärker bilden av Sverige utomlands. Det är glädjande. Vi ser också att personer med högre kännedom om Sverige tenderar att vara mer välvilligt inställda till vårt land. Att skapa goda relationer till omvärlden är därför viktigt för att stärka Sveriges attraktions- och konkurrenskraft, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Sverigebilden 2019 visar:
Hållbarhet viktig del av bilden av Sverige
Rapporten visar att den utländska allmänheten har en positiv bild av Sverige och att den är stabil över tid. Frågan om hållbarhet är en viktig byggsten i hur Sverige uppfattas utomlands. Sverige rankas främst av 50 länder i NBI för vårt skydd av miljö och naturresurser och uppfattas både i den studien och andra index som ett land som tar ansvar i det internationella klimatarbetet. Sverige utmärker sig också positivt på områden som handlar om samhällsstyre och globala frågor. Inom områdena kultur och turism har Sverige en svagare placering.
Ett innovativt land som är attraktivt för globala talanger
Sverige har en relativt stark attraktionskraft för talanger, investeringar och handel. Detta kan kopplas till uppfattningen av Sverige som ett land med hög livskvalitet och jämställda möjligheter.
Sverige uppfattas som en kreativ plats med intressant forskning och teknologi. Sverige rankas också främst av alla länder i studien ”EU Innovation Scoreboard”.
Förändringar av bilden av Sverige i enskilda länder
Uppfattningen om Sverige har enligt NBI förändrats positivt i Kanada och Egypten medan den mest negativa förändringen skett i Polen. I USA är bilden av Sverige stabil och har förbättrats något under det senaste året. Mest positiv bild av Sverige har man i Tyskland, följt av Kanada och Frankrike.
Bilden av Sverige i sociala medier och nyhetsmedier
Det mesta som skrivs om Sverige i sociala medier och i nyhetsrapportering ärr neutralt. Frågan om hållbarhet berörs i flera av de mest delade inläggen om Sverige. En mindre andel inlägg handlar om brottslighet och migration. Andelen har dock minskat jämfört med 2018.
Årsrapporten Sverigebilden 2019 finns på SI:s hemsida:
https://si.se/sa-arbetar-vi/analyserar-sverigebilden/
Om National Brands Index
Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) är en årlig studie som mäter styrkan i 50 olika länders nationsvarumärken. NBI lyfter fram att ett starkt nationsvarumärke – eller en positiv uppfattning om ett land – förbättrar landets möjligheter både vad gäller handel och turism, och inom diplomatiska och kulturella relationer med andra länder. Genom enkätundersökningar i 20 länder ställs frågor om hur allmänheten uppfattar 50 jämförda länder – däribland Sverige – utifrån de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
Kontakter
Emanuel AlvarezPressansvarig svensk media
Tel:08 410 186 72emanuel.alvarez@si.seLänkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum