Bilen är det mest betydelsefulla transportmedlet för arbetsmarknaden i Sverige

Bilen har en avgörande betydelse för Sveriges arbetsmarknad visar en färsk rapport från analysföretaget WSP. Om arbetspendling med bil skulle upphöra skulle Sverige gå från 69 arbetsmarknader till hela 257 lokala arbetsmarknader, vilket kan jämföras med att Sverige består av 290 kommuner.

- Det är helt uppenbart att bilen knyter ihop Sveriges arbetsmarknader. Skulle vi till exempel ta bort bilpendlingen för Skåne skulle tre lokala arbetsmarknader öka till 28 lokala arbetsmarknader. Detta skulle få stora negativa konsekvenser för individens möjlighet att förflytta sig, företagens möjlighet att få tag på rätt kompetens och därmed för Sveriges tillväxt, säger Jessica Alenius Vice VD på BIL Sweden.

Debatten kring bilen har de senaste åren handlat om negativa aspekter så som klimatpåverkan, trängsel eller trafikolyckor. Fordonsbranschen genomgår nu en stor omställning med elektrifiering och automatisering, vilket skapar förutsättningar för hållbar och säker mobilitet. Bilen för med sig många bra aspekter. Den knyter ihop arbetsmarknader, kortar ofta restider, genererar mobilitet och frihet.

- Vi vill med denna rapport lyfta fram bilens positiva egenskaper som sällan diskuteras. Bilens egenskaper är ovärderlig inte minst för arbetsmarknaden. Bilen innebär oftare kortare restider eller möjlighet att nå fler arbetsplatser. Bilen kopplar samman Sveriges kommuner i flera arbetsmarknader, fortsätter Tina Thorsell, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

WSP har inte bara analyserat bilens betydelse för arbetsmarknaden utan även bilens betydelse för människors vardag. Även här är bilden tydlig. Bilen dominerar även för vardagsmobilitet och för livskvaliteten.

- Bilen skapar förutsättningar för många hushåll att utöva en aktiv fritid. Bilen dominerar alla typer av resor och är en viktig pusselbit för att människor ska kunna få ihop vardagen med arbete, service- och inköpsresor och fritidsresor. Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet, avslutar Tommy Letzén, vd för MRF.

Rapporten är beställd av BIL Sweden, MRF och Transportföretagen.

Klicka här för att ta del av hela rapporten.

För mer information kontakta:
Jessica Alenius, Vice VD BIL Sweden, 070-235 63 19
Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef Transportföretagen, 08-762 71 14
Tommy Letzén, VD MRF, 070-543 20 37

BIL Sweden är branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 167 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 190 000 personer globalt, varav 68 000 i Sverige och har en global omsättning på 727 miljarder kronor.

• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 201 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 14 procent av den totala svenska varuexporten.

• Fordonsindustrin svarar för nära 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik1.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

- I oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad, efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå.

Lansering av ny uppdaterad hemsida för BRT14.10.2021 12:18:37 CEST | Pressmeddelande

Fordonsregistreringarna minskade i september1.10.2021 09:00:10 CEST | Pressmeddelande

Styrmedelsförändringar bromsade in personbilsmarknaden i juli2.8.2021 09:00:09 CEST | Pressmeddelande

- I juli bröts den starka återhämtning som vi sett varje månad under det första halvåret, då 16 778 nya personbilar registrerades. Det är en minskning med 26,2 procent jämfört med samma månad förra året. Juli i fjol var en relativt bra månad efter de kraftiga minskningarna som orsakades av pandemiutbrottet och registreringarna minskade då med fyra procent jämfört med 2019. Hittills i år har registreringarna av personbilar ökat med 28 procent jämfört med samma period förra året, men ligger knappt en procent under nivån januari-juli 2019. Uppgången under första halvåret förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret, säger Jessica Alenius, vice VD för BIL Sweden.

Stark återhämtning på fordonsmarknaden under första halvåret1.7.2021 11:56:07 CEST | Pressmeddelande

- Återhämtningen fortsätter och under första halvåret registrerades 173 163 personbilar, vilket innebär att vi är tillbaka på 2019 års registreringsnivåer. I juni registrerades 36 095 nya personbilar, vilket är en ökning med nära 46 procent jämfört med samma månad förra året. Juni månad i fjol var en relativt svag månad då registreringarna minskade med 22 procent jämfört med 2019 på grund av pandemiutbrottet. Hittills i år uppgår ökningen till knappt 38 procent jämfört med samma period förra året, och ligger tre procent över nivån januari-juni 2019. Uppgången förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet som trädde i kraft 1 april och de höjda förmånsvärdena som träder i kraft för nyregistrerade bilar idag, den 1 juli, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.