Bilen är det mest betydelsefulla transportmedlet för arbetsmarknaden i Sverige
- Det är helt uppenbart att bilen knyter ihop Sveriges arbetsmarknader. Skulle vi till exempel ta bort bilpendlingen för Skåne skulle tre lokala arbetsmarknader öka till 28 lokala arbetsmarknader. Detta skulle få stora negativa konsekvenser för individens möjlighet att förflytta sig, företagens möjlighet att få tag på rätt kompetens och därmed för Sveriges tillväxt, säger Jessica Alenius Vice VD på BIL Sweden.
Debatten kring bilen har de senaste åren handlat om negativa aspekter så som klimatpåverkan, trängsel eller trafikolyckor. Fordonsbranschen genomgår nu en stor omställning med elektrifiering och automatisering, vilket skapar förutsättningar för hållbar och säker mobilitet. Bilen för med sig många bra aspekter. Den knyter ihop arbetsmarknader, kortar ofta restider, genererar mobilitet och frihet.
- Vi vill med denna rapport lyfta fram bilens positiva egenskaper som sällan diskuteras. Bilens egenskaper är ovärderlig inte minst för arbetsmarknaden. Bilen innebär oftare kortare restider eller möjlighet att nå fler arbetsplatser. Bilen kopplar samman Sveriges kommuner i flera arbetsmarknader, fortsätter Tina Thorsell, näringspolitisk chef på Transportföretagen.
WSP har inte bara analyserat bilens betydelse för arbetsmarknaden utan även bilens betydelse för människors vardag. Även här är bilden tydlig. Bilen dominerar även för vardagsmobilitet och för livskvaliteten.
- Bilen skapar förutsättningar för många hushåll att utöva en aktiv fritid. Bilen dominerar alla typer av resor och är en viktig pusselbit för att människor ska kunna få ihop vardagen med arbete, service- och inköpsresor och fritidsresor. Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet, avslutar Tommy Letzén, vd för MRF.
Rapporten är beställd av BIL Sweden, MRF och Transportföretagen.
Klicka här för att ta del av hela rapporten.
För mer information kontakta:
Jessica Alenius, Vice VD BIL Sweden, 070-235 63 19
Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef Transportföretagen, 08-762 71 14
Tommy Letzén, VD MRF, 070-543 20 37
Bilder
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande
Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.
Svag personbilsmarknad under årets första kvartal2.4.2024 09:00:07 CEST | Pressmeddelande
Antalet nyregistrerade personbilar minskade med 21 procent i mars jämfört med förra året. Det första kvartalet uppvisar en nedgång med 5,5 procent. Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent vilket innebär att elektrifieringstakten har planat ut.
Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.
Fortsatt svag privatmarknad för elbilar1.2.2024 09:00:05 CET | Pressmeddelande
Antalet nyregistrerade personbilar ökade i januari med 17,6 procent. Januari förra året hade dock det lägsta antalet för månaden sedan 2009. Det är företagen som håller i gång personbilsmarknaden, sju av tio nyregistrerade bilar i januari registrerades på företag. Lätta lastbilar ökade med ca 14 procent jämfört med januari i fjol medan de tunga lastbilarna minskade ca 23 procent.
Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande
2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum