Bilia tappar nybilsförsäljning av Volvobilar
Bilia har den 19 november 2020 mottagit en uppsägning av återförsäljaravtalen, i dess nuvarande form, för Volvo i Sverige och Norge. Nu börjar förändringens vindar blåsa allt hårdare så jag tycker inte att det är förvånande att tillverkaren vill ändra ett 120-årigt distributionssystem i bilbranschen, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Med andra ord, vi ser på många sätt att ansträngningar görs för att ändra den traditionella affärsmodellen snabbare än någonsin förr. Tillverkarna har redan gett oss en glimt av denna framtid när Daimler införde agentavtal och inte återförsäljaravtal. Direktförsäljning online kommer också på bredare front nu när flera tillverkare inför detta. Frågan som uppstår är, hur många återförsäljare klarar av den här omställningen när de ställs inför ett omsättningstapp?
De stora marginalerna ligger i och för sig i verkstadsaffären och i begagnat-affären, vilket leder till att fokuset och konkurrensen kommer öka i dessa led. Hur lång tid kommer det ta innan tillverkarna även tar hand om inbytet av den begagnade bilen? Bilen kan sedan säljas via aktionssajter i Sverige eller inom EU. Prognosen i skuggan av den omställning som sker är att servicebehovet gradvis kommer sjunka med 20 - 25% fram till 2025, säger Bo Ericsson.
Detta i sin tur leder till att fler kommer bli allbilverkstad och ansluta sig till någon befintlig verkstadskedja. Samtidigt kommer vi få ett nytt gruppundantag eftersom nuvarande upphör den 31 maj 2023, säger Bo Ericsson. Dock så riskerar utformandet av ny lag att underminera viktiga delar för vår bransch, därför har vi bett om möte med Regeringen. Den nya lagen får vidsträckta konsekvenser för hela fordonseftermarknaden inom EU och för medlemsstaternas rättsliga system. Det berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI), vilka är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.
Mötet i expertgruppen "Motorfordon" i början på december är avgörande i detta sammanhang, säger Ulf Stefansson jurist hos SFVF. Detta är det tillfälle då våra frågor, farhågor och invändningar bör tas upp. Som företrädare för medlemsstaterna har Regeringen rätt att uttrycka våra åsikter och begära att EU-kommissionen tar hänsyn till dem när de utarbetar textmassa som ska vara juridiskt korrekt, tydlig och respektfull för de åtaganden som gjorts under lagstiftningsdiskussionerna, säger Ulf Stefansson.
Vi fruktar att om detta tillfälle inte utnyttjas kan det bana väg för ett enkelt antagande av lagstiftningsförslaget av EU-kommissionen, därför vill vi ha möte med Regeringen, avslutar Bo Ericsson.
Nyckelord
Kontakter
Bo EricssonVD SFVF
Tel:+46 (0)8 519 475 11bo.ericsson@sfvf.euBilder

Länkar
Om

Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
08-519 475 10https://www.sfvf.eu
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!
SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.
SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening
SFVF leder i samverkan med Bileko Tires den nya däckskolan18.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Med start 2021 kommer Bileko Tires (Mekonomen Group) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att gemensamt utbilda Mekonomen Groups konceptverkstäder. Utbildningssatsningen kommer leda fram till Certifierad Däcktekniker för drygt 1 000 verkstäder inom Mekonomen Group.
SFVF och Verkstadsföretagarna rustar inför framtiden tillsammans med CvZ Juridik14.1.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Nu växlar vi upp vår juridiska hjälp för våra medlemmar, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och ordförande i Verkstadsföretagarna. Vår bransch utvecklas i snabb takt och behovet av juridisk hjälp hos verkstäder och våra fordonshandlare ökar i och med förändrad lagstiftning och förändrade krav på branschen.
Intygsförfarande när kommuner upphandlar verkstadstjänster11.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Nu sker det som Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har ”flaggat för”; kommun efter kommun kräver intyg på att verkstaden är en Godkänd Bilverkstad och är medlem i en branschförening, för att kunna vara aktuell vid upphandling av verkstadstjänster.
Digitaliseringens tidevarv styr utvecklingen i fordonsbranschen10.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
- Fordonsbranschen är mitt uppe i en enorm omstrukturering som kommer att fortsätta under de kommande 5-10 åren, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Förutom digitaliseringen sker en teknikförändring och vi kommer få se nya affärsmodeller, därför måste nya digitala lösningar utvecklas och arbetsprocesserna ändras.
Framtiden närmar sig - därför ökar SFVF lobbingarbetet i Bryssel7.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Idag pågår ett hårt och kostsamt arbete, som sträcker sig fram till 2023, för konkurrens på lika villkor, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förning (SFVF). Rättigheten till information, bildelar och möjligheten att kommunicera med bilen är en grundförutsättning. Likaledes är det en grundförutsättning att en verkstad kan koppla upp sig med bilen.
Europeiska socialfonden stöder projektet Framtidens Fordonsverkstad22.12.2020 07:25:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Framtidens Fordonsverkstad 2.0 är nu på väg mot nya mål. Nyligen fick SFVF klartecken från Europeiska Socialfonden för kompetensutvecklings-projektet Framtidens Fordonsverkstad 2.0 med en total omsättning på drygt 15 miljoner kronor.
Var fjärde bilägare kan tänka sig välja en kriminell verkstad8.12.2020 11:29:40 CET | Nyheter
Hela 22% av de tillfrågade bilägarna uppgav att de kan tänka sig gå till en kriminell, så kallad svart verkstad. Det visar en ny undersökning som gjordes genom Däckpanelen på uppdrag av SFVF – Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Däckpanelen samlade in 5 000 svar genom en pop-up på ABS Wheels webbsidor. Syftet med undersökningen var att se över frågan kring svartarbetet som ökar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum