Bilister ska inte behöva acceptera bristfälliga lösningar från biltillverkaren
Ofta väljer biltillverkare att åtgärda fel på nyare bilar genom särskilda servicekampanjer. Det är dock bilförsäljarna som har det köprättsliga ansvaret mot konsumenten. Det nya beslutet bekräftar att en åtgärd från tillverkaren inte ger vare sig bilhandlare eller verkstäder frihet från det ansvaret. Oavsett vad åtgärden omfattar så ska den vara fackmässig, varaktig och inte ge upphov till nya fel.
− Konsumentens reklamationsrätt är stark och tydlig. Även om en biltillverkare tycker att saken är ur världen har bilhandlare och verkstäder ett mer långtgående ansvar gentemot konsumenten, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännens riksförbund.
Felet på vissa modeller av Nissan Qashqai och Nissan Pulsar är att motorn riskerar att frysa vintertid. Nissans lösning var att skicka ut plastskydd till bilägarna att montera på bilens front vid svalare temperatur för att hindra kall luft från att ställa till med problem.
Enligt beslutet fann Allmänna reklamationsnämnden att åtgärden inte kan anses varaktig, samt att bilägaren inte är skyldig att medverka till avhjälpandet. Dessutom hade åtgärden gett upphov till ett nytt fel eftersom yttertemperatursensorn inte fungerade tillförlitligt när skydden satt på plats.
Nissans svar att alla garantier gäller även ifall de drabbade struntar i att montera skydden ansågs sakna betydelse, eftersom grundfelet ändå blir kvar hela bilens återstående livslängd.
− Motormännen anser att ARNs beslut innebär en trygghet för de bilköpare som har drabbats. De kan nu begära att köpet av bilen hävs. Konsumenter ska inte behöva acceptera en lösning bara för att tillverkaren anser att den är tillräcklig, eller för att bilhandlaren eller verkstaden hänvisar till detta. Avgörandet leder till att bilhandlare och verkstäder i vissa fall kan behöva kräva bättre åtgärder från tillverkarna, avslutar Milos.
ARNs vägledande beslut innehåller även en ny beräkning av nyttoavdraget, den summa som företaget får dra av på den ursprungliga köpeskillingen när bilägaren väljer att häva köpet. Avdraget, som ofta har baserats på såväl körsträcka som den tidsperiod ägaren har haft bilen, anges nu till en fast kostnad per mil. Tanken är att detta bättre ska spegla den faktiska nyttan, alltså körsträckan, och inte som tidigare möjlig nytta, tidsperioden.
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som prövar tvister mellan enskilda konsumenter och företag. 2016 kom det in 2 369 anmälningar inom Motor-området, som hade flest avgjorda ärenden av alla områden 2016. Konsumenten fick rätt i 46 procent av de avgjorda ärendena. Källa: statistik från ARN
Nyckelord
Kontakter
Milos KosijerTeknisk expert
Tel:070-829 69 38Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@motormannen.seLänkar
Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
6 av 10 bilister missnöjda med vägunderhållet18.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Bara 30 procent av bilisterna anser att vägunderhållet fungerar bra där de bor. Det framkommer i en enkätundersökning med över 4 000 svar som M Sverige gjort bland sina medlemmar. Störst problem upplever respondenterna med potthål, sprickbildningar och ojämnheter med vattenansamlingar.
Dyrare bensin och diesel ska minska bilåkandet13.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
I stället för inblandning av förnybara bränslen i bensin och diesel kommer handel med utsläppsrätter att införas för vägtransporter. Det väntas leda till högre bränslepriser utan fördelarna med förnybara bränslen.
Om bilhandlaren går i konkurs7.3.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Under vintern har flera större bilhandlare gått i konkurs runt om i landet. Orsakerna är en kombination av dåliga ekonomiska tider, försämrad köpkraft och höga räntekostnader. Marknaden har vänt tvärt mellan olika biltyper och drivmedel, bland annat med anledning av slopad klimatbonus och billigare diesel och bensin. Bilvärderingar som av dessa skäl slagit fel kan också ha bidragit till att kalkylerna hos vissa bilhandlare snabbt gått från dåliga till urusla.
Den som köper elbil privat går miste om statens okända miljardsubventioner26.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Trots att regeringen drog tillbaka klimatbilsbonusen 2022 fortsätter subventionerna att flöda till de som har möjlighet att välja en elbil, så länge ägaren inte är en privatperson. Den med så kallad tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb får nämligen kraftigt sänkt kostnad.
Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige16.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum