Billigare resor i sommar för pendlare

Länstrafiken vill få fler resenärer att uppleva fördelarna med ett obegränsat resande i hela länet och riktar strålkastarljuset på Länsbiljetten i sin nya sommarkampanj.

Nu erbjuder Länstrafiken sina resenärer mer sommar för pengarna och låter Länsbiljetten gälla i 70 dagar.

Från och med idag, 24 maj, erbjuds Länsbiljetten med en utökad giltighetstid utan extra kostnad. Det innebär att resenärer kan resa obegränsat med buss och tåg i hela länet mellan 10 juni – 18 augusti. I vanliga fall är Länsbiljetten giltig i 31 dagar, men nu erbjuder Länstrafiken sina resenärer mer sommar för pengarna och låter biljetten gälla i 70 dagar.

– Ett rabatterat erbjudande bland vårt befintliga biljettsortiment har varit mycket efterlängtat hos våra resenärer. Därför är vi mycket glada för att vi kan erbjuda våra resenärer billigare resor i sommar, säger Monica Stål, försäljningsstrateg på Länstrafiken.

Länsbiljetten kostar 1420 kr för prisgrupp vuxen (20 år och äldre) och 705 kr för skolungdom (7-19 år). Om erbjudandet bryts ner till ett dagspris så innebär det ett pris på 10 kr per dag för en skolungdom och 21 kr per dag för en vuxen att resa obegränsat i hela länet med tåg och buss under hela sommaren.

– Erbjudandet har en stor potential att motivera fler att välja att resa med kollektivtrafiken i sommar till jobb och aktiviteter. Framförallt tror vi att många av våra resenärer som brukar köpa periodbiljetter med begränsad geografisk giltighet kommer ta chansen att kunna resa i hela länet i sommar då Länsbiljetten i de flesta fall blir ett billigare alternativ. Det är också ett billigt alternativ för de ungdomar som behöver pendla till sitt sommarjobb, säger Fredrik Eliasson, Kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Sommarerbjudandet finns tillgängligt i Länstrafikens app, webbshop, hos Länstrafikens ombud, ombord på bussen hos förare och inne hos Länstrafikens Kundcenter vid Örebro resecentrum.

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.