Billigaste matkassen hittar du i Spanien

I sommar byter ungefär 400 000 svenskar ut den svenska sommaren mot en resa med Ving till sol och värme. Många väljer att bo i lägenhet med möjlighet att själva laga till en del av semestermaten. Att botanisera i de lokala mataffärerna är spännande och kan även spara pengar till andra nöjen.

Ving bad sina egna guider att handla en matkasse med samma innehåll, på sju populära resmål.

– När vi jämför priserna kan vi konstatera att det på de flesta resmål är bra mycket billigare än i en matvaruaffär i Sverige, att göra sina inköp. Dessutom är det roligt att prova lokala råvaror och se vad man kan trolla fram i köket, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De spanska resmålen Gran Canaria och Mallorca överraskade positivt med de lägsta priserna på dagligvaror. De utvalda varorna i korgen, som i Sverige kostar drygt 242 kronor, blir nästa tjugo procent billigare på Gran Canaria, där man för samma varor får betala motsvarande 199,80 kronor. Priserna hålls nere av den låga momsen på många basvaror i Spanien.

Så här mycket kostar en matkasse på några av Vings populäraste resmål:

Gran Canaria, Spanien – 199,80
Mallorca, Spanien – 212,55
Madeira, Portugal – 218,95 kr
Alanya, Turkiet – 221,05 kr
Rhodos, Grekland – 225,50 kr
Kap Verde – 256,10
Cypern – 285,75

Varorna i korgen var: Smör (225 gram), 2 x 1,5 liter Coca Cola, 6 ägg, 6 folköl (33 cl), Nutella (200 gram), tonfisk i vatten (200 gram), Heinz ketchup (570 gram), ett kilo tomater, en stor gurka och en liter mjölk.

Inköpen på resmålen gjordes i flera fall i matvaruaffärer som ligger i, eller mycket nära, turistområdena i slutet av maj 2018. Vill man spara ytterligare pengar är det en bra idé att göra sina inköp i samma affärer som lokalbefolkningen. Det kan skilja så mycket som 20 procent mellan en mataffär i hotellområdet jämfört med ett storköp strax utanför centrum.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa