Billigaste matkassen hittar du i Spanien

I sommar byter ungefär 400 000 svenskar ut den svenska sommaren mot en resa med Ving till sol och värme. Många väljer att bo i lägenhet med möjlighet att själva laga till en del av semestermaten. Att botanisera i de lokala mataffärerna är spännande och kan även spara pengar till andra nöjen.

Ving bad sina egna guider att handla en matkasse med samma innehåll, på sju populära resmål.

– När vi jämför priserna kan vi konstatera att det på de flesta resmål är bra mycket billigare än i en matvaruaffär i Sverige, att göra sina inköp. Dessutom är det roligt att prova lokala råvaror och se vad man kan trolla fram i köket, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De spanska resmålen Gran Canaria och Mallorca överraskade positivt med de lägsta priserna på dagligvaror. De utvalda varorna i korgen, som i Sverige kostar drygt 242 kronor, blir nästa tjugo procent billigare på Gran Canaria, där man för samma varor får betala motsvarande 199,80 kronor. Priserna hålls nere av den låga momsen på många basvaror i Spanien.

Så här mycket kostar en matkasse på några av Vings populäraste resmål:

Gran Canaria, Spanien – 199,80
Mallorca, Spanien – 212,55
Madeira, Portugal – 218,95 kr
Alanya, Turkiet – 221,05 kr
Rhodos, Grekland – 225,50 kr
Kap Verde – 256,10
Cypern – 285,75

Varorna i korgen var: Smör (225 gram), 2 x 1,5 liter Coca Cola, 6 ägg, 6 folköl (33 cl), Nutella (200 gram), tonfisk i vatten (200 gram), Heinz ketchup (570 gram), ett kilo tomater, en stor gurka och en liter mjölk.

Inköpen på resmålen gjordes i flera fall i matvaruaffärer som ligger i, eller mycket nära, turistområdena i slutet av maj 2018. Vill man spara ytterligare pengar är det en bra idé att göra sina inköp i samma affärer som lokalbefolkningen. Det kan skilja så mycket som 20 procent mellan en mataffär i hotellområdet jämfört med ett storköp strax utanför centrum.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se