Billigaste matkassen hittar du i Spanien

I sommar byter ungefär 400 000 svenskar ut den svenska sommaren mot en resa med Ving till sol och värme. Många väljer att bo i lägenhet med möjlighet att själva laga till en del av semestermaten. Att botanisera i de lokala mataffärerna är spännande och kan även spara pengar till andra nöjen.

Ving bad sina egna guider att handla en matkasse med samma innehåll, på sju populära resmål.

– När vi jämför priserna kan vi konstatera att det på de flesta resmål är bra mycket billigare än i en matvaruaffär i Sverige, att göra sina inköp. Dessutom är det roligt att prova lokala råvaror och se vad man kan trolla fram i köket, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De spanska resmålen Gran Canaria och Mallorca överraskade positivt med de lägsta priserna på dagligvaror. De utvalda varorna i korgen, som i Sverige kostar drygt 242 kronor, blir nästa tjugo procent billigare på Gran Canaria, där man för samma varor får betala motsvarande 199,80 kronor. Priserna hålls nere av den låga momsen på många basvaror i Spanien.

Så här mycket kostar en matkasse på några av Vings populäraste resmål:

Gran Canaria, Spanien – 199,80
Mallorca, Spanien – 212,55
Madeira, Portugal – 218,95 kr
Alanya, Turkiet – 221,05 kr
Rhodos, Grekland – 225,50 kr
Kap Verde – 256,10
Cypern – 285,75

Varorna i korgen var: Smör (225 gram), 2 x 1,5 liter Coca Cola, 6 ägg, 6 folköl (33 cl), Nutella (200 gram), tonfisk i vatten (200 gram), Heinz ketchup (570 gram), ett kilo tomater, en stor gurka och en liter mjölk.

Inköpen på resmålen gjordes i flera fall i matvaruaffärer som ligger i, eller mycket nära, turistområdena i slutet av maj 2018. Vill man spara ytterligare pengar är det en bra idé att göra sina inköp i samma affärer som lokalbefolkningen. Det kan skilja så mycket som 20 procent mellan en mataffär i hotellområdet jämfört med ett storköp strax utanför centrum.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.