Billigaste matkassen hos Lidl Sverige trots höjda matpriser

Matpriserna stiger och en fortsatt ökning väntar. I en ny kartläggning har Helsingborgs Dagblad jämfört matkassar och prisförändringen i olika livsmedelsbutiker. Av de matbutiker som undersöktes var Lidls varukorg billigast med minst prisskillnad.

Redan under hösten ökade matpriserna och högre priser för konsumenter väntas framöver. Höjda el- och bränslepriser, efterverkningar av pandemin, dåliga skördar och ökade råvarukostnader är några av orsakerna till prishöjningarna.

I en undersökning jämförde Helsingborgs Dagblad exakt likadana matkassar hos Coop Nära, Ica Kvantum och Lidl. Minst prisskillnad var det på Lidls varukorg med ett ökat pris på 5,6 procent. Den kasse som ökade mest ökade 7,5 procent. Matkassen hos Lidl var även den billigaste med ett pris på 258,50 kr jämfört med den matkasse med högst pris som kostade 306,75 kr för samma produkter.

– Nu när vi ser ökade prishöjningar och att kunder blir allt mer prismedvetna så bär alla livsmedelskedjor på ett stort ansvar. Det krävs mer arbete för att hålla priserna nere och vi strävar hela tiden efter att ligga under konkurrenterna i pris. Den här jämförelsen visar att vi lever efter vårt löfte om högsta kvalitet till bästa pris. Om man vill få mer värde för pengarna så är ett tips att prova våra egna märkesvaror som alltid håller hög kvalitet, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Helsingborgs Dagblad jämförde exakt likadana matkassar i samtliga butiker i centrala Helsingborg. Om en butik saknade en vara av ett specifikt varumärke byttes den ut mot en likvärdig. Första matkassen plockades ihop den 21 februari och den andra 9 maj för att jämföra prisutvecklingen på tre månader.

Länk till artikel i Helsingborgs Dagblad: https://www.hd.se/2022-05-16/sa-mycket-har-priset-pa-din-matkasse-stigit-pa-tre-manader

Resultat från undersökningen

Lidl

244,80 kr

258,50 kr

Ica Kvantum

258,60 kr

276,60 kr

Coop Nära

285,30 kr

306,75 kr

Varor i matkassen

1,5 liter mjölk – Skånemejeri (byttes på Lidl ut till Arla)

2 kg mjöl – Butikernas egna märke

500 g smör – Arla

1 paket skinka – Pärsons gourmetskinka rökt (Byttes på Coop ut till butikens egna märke)

1 liter rapsolja – Butikernas egna märke

1 paket kaffe – Gevalia mellanrost (Byttes på Coop ut till Zoegas Skånerost)

500 g nötfärs – Butikernas egna märke

1 limpa – Skogaholmslimpa från Pågen

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.