Bilrutan som pekskärm – flest poäng vinner

Minns ni bilresorna innan mobiltelefonerna gjorde sitt intåg? Om inte så finns nu en chans att uppleva den på nytt. Svenska Jägareförbundet presenterar den gamla klassikern Flest djur vinner.

Utmana familjen och vännerna och lär er känna igen och se skillnad på olika djur, vilda som tama, när ni är ute och åker. Ladda hem den perfekta pdf:en för poängjakten. Räkna älgar, rådjur, rävar och andra vilda djur, men även hästar, kor och får. Alla djur räknas sedan ihop i jakten på flest poäng.

Leken passar dig som är passagerare och som inte behöver stirra på vägen hela tiden. Men en uppmärksam förare behöver även hålla koll på vägkanterna, där vilt ofta kan dyka upp i skymning och gryning.

Printa ut detta blad och ta med på bilresan, tåget eller bussen.

Passar alla åldrar och ni får garanterat upp ögonen för det som händer i skogskanter och på fält och åkrar under er färd. Och nej ni behöver inte kunna allt om dessa djur, bara kryssa i rätt ruta när ni ser ett djur. Ladda sedan ner Viltappen för att bli en mästare på utseende, spår, läten och annat.

Fjälljakten – viktig för samhällsutvecklingen i norr29.10.2021 08:11:24 CEST | Pressmeddelande

Fler våtmarker i fokus på stor konferens24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 29–30 september hålls en våtmarkskonferens på Öster Malma utanför Nyköping med 150 deltagare. Arrangör är stiftelsen Svensk Våtmarksfond i samarbete med EU-projektet Grip on life. Konferensen ”Medvind i våtmarksarbetet?” tar fasta på regeringens ambition att under en treårsperiod satsa 775 miljoner kronor för att återskapa våtmarker – en historisk satsning i detta sammanhang. Under mötet delas även priset ”Årets våtmarksstipendiat” ut.