Biltema till gränshandeln

Biltema har signerat avtal med Olav Thon Gruppen för att etablera sig i ett av gränshandelns största handelsområden, Charlottenberg. De kommer att etablera en ny stor enhet på en tomt i anknytning till Charlottenbergs Shoppingcenter.

Bildkälla: Google Earth. Montage: Thon Property

Efter flera års sökande efter optimala etableringslösningar inom gränshandel har Biltema nu signerat ett avtal om etablering. Etableringen sker i anknytning till Charlottenbergs Shoppingcenter på en av Olav Thon Gruppens tomter.

– Biltemas etablering är helt i linje med våra utvecklingsplaner för Charlottenbergs Shoppingcenter och det stärker handelsområdet ytterligare, säger Hallgeir Åndal, VD för Thon Property AB.

Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen med över 19 000 artiklar. Företaget är inne i en väldigt stark expansion och 2012 hade Biltema 24 butiker i Sverige – idag skrivs den siffran till 41. Den framtida expansionstakten är att det varje månad öppnar ett nytt Biltema i något av de fyra Nordiska länderna.

Alla nya Biltema är utrustade med ett Café som erbjuder en mängd förfriskningar med samma låga prisbild som övriga produkter i varuhuset. Allt enligt Biltemas grundvision: att skapa en rikare fritid för kunderna.

– Gränshandeln och den norska köpkraften intresserar oss mycket. Det är en spännande plats för en ny etablering, säger pressansvarig på Biltema, Henrik Jarl.

Fakta Biltema
Omsättning i Norden: 10 miljarder SEK, varav fem miljarder i Sverige.
Antal butiker: 126 i Norden, varav 41 i Sverige
Grundades: 1963 i Linköping.

Bildkälla: Google Earth. Montage: Thon Property

Thon Property är den svenska fastighetsdivisionen i Olav Thon Gruppen som ägs av Olav Thon Stiftelsen. Olav Thon Gruppen äger c:a 480 fastigheter i Norge och 25 i utlandet samt äger/förvaltar 100 köpcenter i Norge och 11 i Sverige.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.