Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Bilverkstadsorganisationer välkomnar fortsatt konkurrens inom verkstadstjänster.

Dela

EU-kommissionen besked om att den fortsatt vill stimulera konkurrens inom bilverkstadssektorn har mottagits positivt av de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Johnny Bräster, SBF och Bo Ericsson, SFVF
Johnny Bräster, SBF och Bo Ericsson, SFVF

– Både verkstäder och konsumenter är vinnare efter EU-kommissionens besked om att den har för avsikt att förlänga konkurrensregleringen med ytterligare fem år från och med 1 juni 2023, menar de båda organisationernas företrädare Johnny Bräster (SBF) och Bo Ericsson (SFVF) i ett gemensamt uttalande efter att kommissionens initiativ tillkännagivits.

EU:s syfte med regleringen är att genom konkurrens hålla nere ägandekostnaderna samtidig som utbudet av verkstadstjänster vidgas. Regleringen innebär bland annat att bilägaren fritt kan välja verkstad för service enligt fordonstillverkarens anvisningar utan att eventuella nybilsgarantier påverkas. För verkstaden är kravet att arbetet ska utföras fackmässigt utan att bilens trafiksäkerhets eller miljöegenskaper påverkas negativt.

EU-kommissionen skriver i sitt tillkännagivande att den nya konkurrensregleringen kommer att uppdateras med tilläggsregler som möter upp den tekniska utvecklingen. Sedan det nuvarande gruppundantaget antogs 2010 har den tekniska utvecklingen accelererat när allt fler fordon både blir elektrifierade och uppkopplade.

– Det är en seger med en fortsatt konkurrensreglering som står upp för verkstädernas rättigheter och konsumenternas valfrihet, det är också fantastiskt att EU-kommissionen kunnat hålla emot det europeiska fordonsindustriella komplexet enorma lobbytryck, säger Bräster och Ericsson och fortsätter:

– Men nu börjar slutspelet, den verkliga kampen om regelverkets finstilta texter samt omfattning och tillämpning.

En central fråga i den framtida konkurrensregleringen är rätten till bilens digitala innehåll – den kund- och fordonsgenererade datan.

– Vi kräver tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid och i ett icke-diskriminerande format. Det är grundförutsättning för att verkstaden ska kunna genomföra en fackmässig reparation, menar Bräster och Ericsson.

De båda branschorganisationerna – SBF som representerar leverantörer av bildelar och tillbehör till fordonseftermarknaden (SBF) respektive bilverkstäder (SFVF) – har sedan flera år tillbaks ett nära samarbete inom ett antal branschfrågor. Utifrån den snabba utvecklingen inom automotive-, mobilitets- och transportsektorn har de beslutat att fördjupa samarbetet ytterligare.

– Det är bara att inse att det går inte att agera ensam utifrån den snabba utvecklingen i vår omvärld, utan det krävs ytterligare och gemensamma krafter för att ge branschen rätt förutsättningar även i framtiden, avslutar Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, och Bo Ericsson, ordförande Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Johnny Bräster, SBF och Bo Ericsson, SFVF
Johnny Bräster, SBF och Bo Ericsson, SFVF
Ladda ned bild

Om

Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.sfvf.eu

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening

SBF och SFVF uppvaktar svenska EU-parlamentariker om fordonsdatan22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Vill du som svensk EU-parlamentsledamot medverka till att viktig samhällsservice på svensk landsort, lands- och glesbygd riskerar att slås ut? Med den frågan uppvaktar de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, svenska EU-parlamentariker inför voteringen kring en ny, generell, datalagstiftning inom EU.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum