NASDAQ OMX

BIMobject AB: BIMobject introducerar ETIM-standarden i BIMobject® Cloud

3.7.2017 09:14 | NASDAQ OMX

BIMobject AB ("BIMobject") meddelar idag att den internationella klassificeringsstandarden ETIM för tekniska produkter har integrerats i den digitala content-plattformen BIMobject® Cloud i nära samarbete med Solar A/S ("Solar"). ETIM-klassificeringen standardiserar produktinformation och effektiviserar dess användning mellan olika system, vilket förenklar integrationen av produkter i försörjningskedjan.

För molnplattformen BIMobject® Cloud utgör introduktionen av ETIM-standarden nästa steg mot fler integrationsmöjligheter för e-handelslösningar. Det danska sourcing- och servicebolaget Solar använder redan klassificeringsmodellen ETIM i sitt e-handelssystem och agerar nu pionjär för standarden på molnplattformen. Företaget blir det första av varumärkena som finns representerade på BIMobject® Cloud som tillgodogör sig fördelarna med att använda denna internationella standardkod på världens största plattform för BIM-objekt.

ETIM-standarden är en form av produktklassificering som används för att standardisera information och effektivisera dess utbyte och användning. Standarden har skapats av den icke-vinstdrivande branschorganisationen ETIM International. Klassificeringen skapar den nödvändiga strukturen för att standardiserad produktdata ska kunna utbytas på ett enhetligt sätt via kommunikationsstandarderna och kan nyttjas i ett antal applikationer. I grunden vilar ETIM på en kod som tilldelas varje produkt och används i dator-till-dator-kommunikation. Med hjälp av materiallistan kan denna kod, som motsvarar ett specifikt BIM-objekt, lyftas direkt in i ett affärssystem.

Inom byggbranschen är klassificeringsstandarden särskilt intressant för tillverkare av el- och VVS-produkter. Tillverkarna kommer att kunna klassificera hela den egna produktkatalogen enligt standarden genom att tilldela varje produkt en ETIM-kod.

Introduktionen av ETIM-standarden befäster och bidrar till BIMobject® Clouds roll som en så kallad Single Source of Truth, alltså en enda informationskälla med synkroniserade uppdateringar. Att ha en sådan informationskälla med tillförlitligt uppdaterad information medför ett antal fördelar som blir allt viktigare i och med att digitaliseringen tilltar. Det enhetliga informationsflödet innebär att felkostnader på grund av spill och felbeställningar reduceras. Samtidigt förbättras kommunikationen mellan olika roller och kompetenser längs hela försörjningskedjan, precis som logistiken. Den medianeutrala datan gör även att kataloghanteringen optimeras.

Tillägget av ETIM-standarden till molnplattformen innebär också att alla digitala produkter som skapas med hjälp av BIMobject®-lösningar, som BIMscript® & LENA, automatiskt kommer att förses med ETIM-standarden som en del av utvecklingsprocessen. Dessutom kommer tillverkarna själva att kunna uppdatera sitt befintliga innehåll på BIMobject® Cloud med ETIM-koder. Till och med de 12 miljoner BIM-objekt som användarna redan laddat ner kan uppdateras genom versionshantering, den unika call home-funktionen och olika BIMobject® Apps. Detta demonstrerar än en gång vikten av att ha en plattform som kan hantera data i ett flöde utan avbrott, och illustrerar varför tillverkare har behov av att kunna tillhandahålla sina BIM-objekt på en enda, central plattform.
Användarna på BIMobject® Cloud kommer att kunna filtrera produkter efter ETIM-standarden och extrahera den resulterande ytterligare dimensionen av högkvalitativ information.

ETIM-standarden kommer att levereras genom lösningen BIMobject® Properties. Det är här koden blir synlig för tillverkarna. BIMobject® Properties sätter framtida standarder för utökade egenskaper som även kallas parametrar eller metadata. Med lösningens hjälp kan tillverkarna lägga till egenskaper som just klassificeringssystem på ett intelligent och individuellt anpassningsbart sätt.

Inga kostnader uppstår för någon av de involverade parterna.

"BIMobject är ett utmärkt exempel på hur den enhetliga ETIM-standarden kan nyttjas i innovativa produkter från lösningsleverantörer för att erbjuda användarna kraftfulla lösningar", säger Marc Habets, Technical Director på ETIM International.

"Detta är ännu ett tillfälle då BIMobject och Solar stärker sitt strategiska samarbete inom den digitala byggbranschen för att skapa en mer effektiv process och eliminera spill. Vi tror på standardisering och optimering, och ser därför stort värde i att använda ETIM-klassificeringen", säger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer (COO) på Solar.

"ETIM-standardens introduktion på BIMobject® Cloud visar hur värdefulla samarbeten är i vår bransch. Tack vare kunskapen som Solar bidrog med kunde vi på BIMobject snabbt implementera ETIM på vår plattform. Det kommer att gagna tillverkare, leverantörer, och industrin i stort. Standarder måste vara enkla att komma åt och att använda som en självklar och naturligt integrerad del av processen. Det är det vi erbjuder i form av vår lösning, genom att tillhandahålla alla öppna standarder samtidigt på en enda plattform", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

Source: BIMobject AB via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.