NASDAQ OMX

BIMobject AB: Solar släpper Thermrad®-serien som digitala objekt på BIMobject® Cloud

31.5.2017 09:17 | NASDAQ OMX

BIMobject® ("BIMobject") tillhandahåller Thermrad®-serien från det danska sourcing- och serviceföretaget Solar A/S ("Solar") som BIM-objekt på molnplattformen BIMobject® Cloud. Solar är ett av norra Europas ledande sourcing- och servicebolag med verksamhet inom främst el, värme, VVS och ventilationsteknik. Som en långsiktig strategisk partner och aktieägare i BIMobject leder Solars lansering av sina Thermrad®-radiatorer som digitala byggprodukter vägen för att knyta värdet hos digitala produkter och produktinformation till logistik. Solars produkter publicerades på plattformen BIMobject® Cloud i maj.

Beslutet att tillhandahålla Solars Thermrad®-produkter på BIMobject® Cloud är ett resultat av samarbetet mellan de två företagen. Med en början i radiatorerna ur Thermrad®-serien ger BIMobject Solar möjligheten att digitalisera hela sin produktkatalog och göra sina komponenter tillgängliga för de över 400 000 BIM-användarna som finns på plattformen BIMobject® Cloud, oberoende av produkternas ursprungliga leverantör eller tillverkare.

Thermrad®-radiatorernas design gör att de kan monteras nära väggen, vilket ökar den användbara golvytan. Thermrad® Super 8-radiatorerna har utrustats med åtta anslutningar, vilket skapar fyra olika möjligheter för flexibel installation antingen från undersidan eller från sidorna.

Som sourcing- och servicebolag är Solar ännu unikt bland de 975 varumärken som i dagsläget finns representerade på BIMobject® Cloud. Solar delar BIMobjects engagemang för att skapa omfattande lösningar som tar hänsyn till faktorer som spårbarhet, produktflöde och installation från början av ett byggprojekt. I denna anda erbjuder Solar och BIMobject användarna på BIMobject® Cloud möjligheten att välja till Solars leveranstjänst Solar Fastbox® när de väljer ett BIM-objekt ur företagets sortiment för att sedan låta den faktiska produkten fraktas med denna service. Solar Fastbox® är ursprungligen en entimmes-leveranstjänst och ett väletablerat koncept i flera länder.

"Lanseringen av Solars produkter som BIM-objekt på BIMobject® Cloud är början på en spännande digitaliseringsresa. I många hänseenden jobbar Solar och BIMobject mot liknande mål i olika roller. Att skapa effektiva lösningar som är hållbara genom hela byggprocessen och gagnar alla inblandade är en fundamental fråga för både oss och Solar. I och med de senaste utvecklingarna kan vi förverkliga en avgörande del av vår gemensamma vision", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

"Vi letar efter gemensamma affärsmöjligheter i gränssnittet mellan BIMobject och Solar, och det första innovativa steget har nu blivit verklighet. Med den här kompletta produktserien gör vi det möjligt att designa och dimensionera en uppvärmningslösning digitalt. Solar jobbar för höjd produktivitet och vi tror att digitalt byggande kan bidra till en mer effektiv process och minska spill. Därför betonar vi vikten av att inkludera leveransaspekter redan i designfasen", säger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer på Solar.

Om Solar A/S:
Solar Group är ett av Europas ledande sourcing- och servicebolag. Bolagets kärnverksamhet kretsar kring varuförsörjning, värdeadderande tjänster och optimering av Solars kunders verksamheter. Solar Group har sitt huvudkontor i Danmark, omsatte cirka 11,1 miljarder DKK år 2016 och har cirka 3 000 anställda. Solar är noterat på Nasdaq Köpenhamn sedan 1953 och verkar under handelsbeteckningen SOLAR B.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

Source: BIMobject AB via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från NASDAQ OMX

Brand Industrial Services Announces Agreement to Acquire Venko Groep BV16.8.2017 19:40Pressmeddelande

Complementary core strengths provide broader range of services for customers KENNESAW, GA, Aug. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Brand Industrial Services, known as BrandSafway, has signed an agreement to acquire Venko Groep BV, a portfolio company of Mentha Capital. Venko will become a part of the Brand Energy & Infrastructure Services (Brand) group. "We are very pleased to announce the agreement with Venko," said Bill Hayes, President and CEO of BrandSafway. "Our combined customers in Europe will benefit from a broader range of solutions and greater depth of expertise in access, insulation and coatings. Bringing Venko's highly specialized knowledge in coatings to BrandSafway will provide the expertise we need to expand our services in the offshore market worldwide." Based in the Netherlands, with a focus on operations in the North Sea area, Venko is a leading offshore and onshore coatings maintenance provid

Abeona Therapeutics Announces Pivotal Expansion of ABO-102 Gene Therapy Clinical Trials in Sanfilippo Syndrome Type A16.8.2017 15:38Pressmeddelande

NEW YORK and CLEVELAND, Aug. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Abeona Therapeutics Inc. (Nasdaq:ABEO), a leading clinical-stage biopharmaceutical company focused on developing novel gene therapies for life-threatening rare diseases, today announced the pivotal expansion of its gene therapy clinical trials for patients with MPS IIIA in the USA, Europe and Australia. "We have completed the necessary regulatory and ethical committee approvals and site initiations in Europe and Australia in order to accelerate enrollment," stated Juan Ruiz, M.D., Ph.D., Abeona's Chief Medical Officer. "We remain very encouraged by the improvements observed in clinically relevant biomarkers post-dosing of ABO-102, including durable reductions in heparan sulfate measured in the CNS, reduction of organ disease pathology, and signals of CNS improvement or stabilization at one-year follow-up in Cohort 1 subjects, and look forward to providing a more fulsome clinical update at important clinical

CallidusCloud Wins Eight Gold Stevies® in the 2017 International Business Awards16.8.2017 14:00Pressmeddelande

CallidusCloud Lead to Money suite recognized as Best B2B New Product of the Year. LeadRocket voted Best New Product or Service of the Year in the Software - Lead Generation Solution category. DUBLIN, Calif., Aug. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Callidus Software Inc. (NASDAQ:CALD), a global leader in cloud-based sales, marketing, learning, and customer experience solutions, announced today that it was named the winner of eight Gold Stevie® awards in the 2017 International Business Awards. "The eight Stevie® awards earned highlight CallidusCloud's momentum, commitment to excellence, passion for innovation and customer orientation," said Leslie Stretch, president and CEO of CallidusCloud. "They also recognize the benefits that the Lead to Money suite, honored as the Best New Product in Business-to-Business, accrues to its customers in terms of enabling faster, bigger, and more profitable sales." CallidusCloud's Go

Ascom Myco and Koutio Médipôle optimize care communications and responsiveness16.8.2017 08:00Pressmeddelande

Ascom Holding AG / Ascom Myco and Koutio Médipôle optimize care communications and responsiveness . Processed and transmitted by Nasdaq Corporate Solutions. The issuer is solely responsible for the content of this announcement. Enabled by the Ascom Myco smart device, the new Koutio Médipôle is realizing improved care delivery through seamless information flow from the point of care to anywhere. BAAR, Switzerland, Aug. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- The new Koutio Médipôle hospital in the New Caledonian capital Nouméa, located in the southwest Pacific Ocean, has optimized patient care communications and responsiveness for the new 645-bed facility by deploying Ascom Myco Wi-Fi devices to support clinician teams and Ascom Myco Wi-Fi/GSM handsets, used across paramedic teams. The Ascom solution is seamlessly aligned with clinical workflow and applications (nurs

VistaJet Harnesses the Power of the American Eclipse to Offer Customers a Rare Viewing Opportunity15.8.2017 18:40Pressmeddelande

VistaJet invites customers to fly in parallel with an astronomical anomaly NEW YORK, Aug. 15, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- VistaJet, the first and only global aviation company, will be offering customers the opportunity to experience and chase the American Solar Eclipse, appearing for the first time in 99 years on August 21, 2017. A photo accompanying this announcement is available at http://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/c0c41d7d-7ad9-4a46-9d2d-dcc1148b4772 The coast-to-coast National Eclipse and astronomical phenomenon will be visible in the United States from approximately 10:15AM PST, with the sun disappearing behind the moon from the Oregon coast, passing through 14 states to South Carolina.  Without being in this 70-mile strip, Americans will not be able to see the sun eclipsed in totality. With unparalleled experience flying into and out of the hardest to reach destinations, VistaJet is offer

NGX Bio Raises $3 Million to Fund Growth of Its DNA Sequencing Marketplace15.8.2017 17:00Pressmeddelande

SAN FRANCISCO, Aug. 15, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- NGX Bio, Inc., (www.NGXbio.com) the premier marketplace for online DNA sequencing services, announced it has closed a $3 million funding round.  The round was led by 180 Degree Capital Corp. (NASDAQ:TURN) and included Third Kind Venture Capital, Lateral Capital, the Band of Angels and the Berkeley Angel Network, as well as other investors. NGX Bio was founded in 2014 to provide streamlined, on-line access to next-generation sequencing services for clients seeking high quality, rapid and cost-effective sequencing of both human and non-human samples globally.  Demand for sequencing services is growing exponentially.  NGX Bio's platform matches the sequencing needs of customers with providers who have available sequencing capacity.  Customers are able to purchase a wide range of sequencing services for their samples using NGX Bio's online ordering tools.  NGX Bio offers these services through numerous and deep relationships with its

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum