Binero Group och E.ON inviger miljösmart datacenter i Vallentuna

Idag, den 3 april 2019, invigs officiellt Binero Groups hypermoderna datacenter i Vallentuna. Det är byggt i samarbete med E.ON. I datacentret, som redan är i drift, återvinns överskottsvärmen för att värma upp hus i Vallentuna.

Datacentret har designats med ett maximalt fokus på hållbarhet. Allt från den gröna energin som driver datacentret, via miljösmarta teknikval och en effektiv intern hantering av alla komponenter, till att överskottsvärmen som genereras återanvänds.

– Detta är ett tydligt exempel på hur vi går i bräschen för en ny generation av supergröna datacenter, som också kan stå för ett betydande energitillskott. Vi är övertygade om att en stark miljöhänsyn kommer att vara en självklarhet för alla IT-leverantörer i framtiden, inte minst för att kunder kommer att kräva det, säger Göran Gylesjö, vd för Binero Group.

E.ON ser fram emot fler liknande hållbarhetssamarbeten.

– Vi omvandlar spillvärmen från datacentret till fjärrvärme som sedan kan värma upp hushåll i Vallentuna. Vi arbetar med värmeåtervinning från datacenter och industrier så att vi kan ta tillvara så mycket energi som möjligt i samhället, säger Marc Hoffmann, vd för E.ON Sverige.

Fullt utbyggd beräknas överskottsvärmen från datahallen kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas totala fjärrvärmebehov.

Göran Gylesjö
VD, Binero Group AB
goran.gylesjo@binero.se

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.