Bingolotto firar 25 år i TV4

– Det som gjorde Bingolotto så stort var att föreningarna verkligen fick chansen att tjäna pengar, och tog den chansen, säger Bingolottos främsta profil och de första tio årens programledare Leif ”Loket” Olsson.

Bingolotto firar 25 år i TV4

– då är ”Loket” tillbaka där han började

1,3 miljarder sålda lotter.

18,5 miljarder kronor i vinst.

6.000 bilvinnare.

900 miljonärer.

16,1 miljarder kronor till svensk föreningsliv.

Gissa om det kommer firas när Bingolotto firar 25 år i TV4 med en mastodontsändning lördag 15 oktober.

Det blir stjärntätt, med självaste Leif ”Loket” Olsson i spetsen, när Bingolotto firar 25-årsjubileum med en tre och en halv timmar lång direktsändning från Lisebergshallen i Göteborg.

Flera av årens alla programledare gästar studion, som Lasse Kronér, Rickard Olsson, Lotta Engberg, Marie Serneholt, den nuvarande programledaren Ingvar Oldsberg – och så ”Loket” då.

Några av de mest frekventa Bingolotto-gästerna genom åren kommer och spelar – Christer Sjögren, Lasse Stefanz, Charlotte Perrelli är några. Lägg därtill Dolly Style, Elisa Lindström och den nyblivne mottagaren av Svenska Humorpriset Daniel Norberg som kommer att sjunga en specialskriven Bingolotto-låt. Sändningen leds av Renee Nyberg.

Det är det svenska föreningslivet som ligger bakom jubileet genom sitt gemensamma lotteribolag Folkspel – och fattas bara annat. Inte mindre än 16,1 miljarder kronor har stöttat, för att inte säga räddat, den svenska föreningsverksamheten under de senaste 25 åren.

Kärleken mellan föreningarna och Bingolotto är ömsesidig.

Det är inte utan en viss stolthet han ser tillbaka på sin gärning. Han var med redan i det allra första programmet som sändes i lokal-tv några år före riks-tv-debuten i TV4 lördag 19 oktober 1991 då han blev ”Loket” med hela det svenska folket.

Lagom till millennieskiftet fick han nog och slutade, men dessförinnan nådde Bingolotto sina allra största framgångar.

– Som mest sålde vi 7,6 miljoner lotter och då kostade de 30 spänn. Så då sålde vi för en kvarts miljard till ett enda program. Det var en juluppesittare, minns ”Loket”.

Bingolotto har genom sina 25 år i TV4 blivit ett av svensk televisions mest framgångsrika tv-program genom alla tider.

Det finns med andra ord mycket att minnas i den långa direktsändningen där programledarna och gästerna minns allt roligt, tokigt och viktigt som hänt. De spelar upp gamla klipp och de spelar klassiska spel som ”Färgfemman”, ”Vattenfallet” och ”Spränga banken”.

Jubileumssändningen innehåller storslagna vinster och kryddas med att 25.000 kronor i minuter kommer lottas ut till lyckliga vinnare.

Bingolotto 25 år i TV4 sänds lördag 15 oktober klockan 20.00 – 23.30 direkt från Lisebergshallen.