BingoLotto serverar lördagsunderhållning

Från 7 januari 2023 kommer BingoLotto att sändas på lördagar och i Sjuan. – Att byta dag tror och hoppas vi ska lyfta oss ytterligare och skapa ännu bättre ekonomiska förutsättningar för vårt föreningsliv. Dessutom ser vi fram emot att bjuda på härlig lördagsunderhållning, säger Hans Sahlin, vd på den ideella organisationen Folkspel.
Lotta Engberg och Stefan Odelberg. Foto:Mathias Otterberg

Sedan starten 1991 har föreningslivet tjänat uppemot 17,5 miljarder på försäljningen av Folkspels lotter, BingoLotto och Sverigelotten.

Genom åren har programmet sänts i TV4, TV4 plus och Sjuan. Fram till 2004 dessutom på lördagar. Nu återgår BingoLotto till den dagen från och med lördag 7 januari 2023.

Hans Sahlin:

– Nu ser vi med spänning fram emot att sända på lördagar och vara starten på en trevlig kväll för alla. Då vi i mångt och mycket vänder oss till föreningslivet är det betydligt fler aktiviteter en söndag mellan 18–20 än samma tid på lördagar. Genom att återgå till ursprungsdagen kommer fler att kunna hänga med oss.

Programmet kommer att starta 18.00 och hålla på i två timmar fram till 20.00.

– Då vi inte behöver göra avbrott för nyheter innebär sändningstiden utökade möjligheter till spel, underhållning och artister. Allt i syfte att sälja ännu fler lotter och därmed stärka föreningslivet ytterligare då vi utan privata ägarintressen kan betala tillbaka varenda överskottskrona till den föreningar och organisationer vi representerar och finns till för, säger Henrik Lindroth, marknadsansvarig på Folkspel.

Programmet kommer även att sändas i TV4 Play.

Dessutom kommer ett antal omgångar ligga kvar i TV4.

Det handlar om Uppesittarkvällen (23 december), Nyårsbingo (31 december), Påskdagen samt Midsommarafton. Dessutom fortsätter BingoLotto i TV4 med Sommarkväll hela sommaren 2023.

Fakta: Överskott

Folkspels överskott till föreningslivet senaste åren

2017/2018: 177 miljoner.

2018/2019: 189 miljoner.

2019/2020: 232 miljoner.

2020/2021: 352 miljoner.

För mer information:

Hans Sahlin, vd Folkspel

hans.sahlin@folkspel.se

0738-181200

Henrik Lindroth

Marknads– kommunikationsansvarig, Folkspel

henrik.lindroth@folkspel.se

0730-914422

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sin verksamhet.

Sedan starten 1991 har Folkspel genererat uppemot 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Folkspel har 140 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

Läs mer på www.Folkspel.se

Lotta Engberg och Stefan Odelberg. Foto:Mathias Otterberg

Visste du att Folkspel är en ideell och politiskt obunden organisation, med 72 riksorganisationer som medlemmar? Vi är helt enkelt föreningslivets eget lotteribolag och drivs helt utan privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till Sveriges fantastiska och unika föreningsliv.

Sedan starten 1991 har 17 miljarder kronor gått tillbaka till våra medlemmar. Det är medel som vi vet gör en enorm nytta, såväl för samhället som alla verksamheter runt om i landet. Det är den nyttan som driver oss framåt.