Biobränsle nu till flera av BRAs flygdestinationer: Umeå, Åre Östersund, Göteborg och Malmö

Från och med den 5 juni fyller Swedavia på med biobränsle i flera av sina flygplatsers tankanläggningar, så att flygbolag som trafikerar flygplatserna kan tanka mer miljövänligt.

För inrikesflygbolaget BRAs del innebär Swedavias satsning att ytterligare mer biobränsle, än det BRA själva köper, blir tillgängligt på flera av BRAs flygdestinationer.

Att nettoutsläppet av koldioxid från inrikesflyg som idag står för totalt 1 procent av de nationella utsläpen av CO2e, minskar avsevärt med biobränsle, har BRA nyligen visat bland annat genom sin klimatOptimerade flygning den 16 maj i år mellan Halmstad och Bromma. Där minskade utsläppen med 46 procent.

Flygbolaget BRA står för cirka 30 procent av allt inrikesflyg i Sverige och trafikerar flest städer. Samtidigt genererar inrikesflyg i stort sett inte några höghöjdseffekter, eftersom de allra flesta av flygningarna görs på lägre höjder. BRA flyger de flesta av sina flyglinjer med snabba och moderna propellerflygplan.

– Vi välkomnar Swedavias initiativ som liksom vårt arbete fokuserar på att driva utvecklingen mot ett fossilfritt inrikesflyg, säger Anna Soltorp som är hållbarhetschef för BRA.

Alla flygresor med BRA är alltid fullt ut klimatkompenserade. Alla som flyger med BRA kan dessutom välja BRA Miljö Class som inkluderar biobränsle.

Kort om Swedavias biobränsleleveranser:

• Det levererade bioflygbränslet är tillverkat av använd frityrolja och har producerats av Neste i Finland. Därefter har det raffinerats i Belgien och skeppats med båt till Gävle där bränslet blandas och testas. Från Gävle har leveransen till Stockholm Arlanda transporterats med tåg och till övriga flygplatser med tankbil.
  • Inblandningsgraden av det förnybara fossila bränslet är 36 procent. Högsta tillåtna inblandningsgrad av fossilfritt flygbränsle är i dagsläget 50 procent.
  • Den totala leveransen är på 450 ton.
  • Stockholm Arlanda Airport får cirka 270 ton bränsle.
  • Göteborg Landvetter Airport får cirka 45 ton bränsle
  • Åre Östersund Airport får cirka 45 ton bränsle.
  • Umeå Airport får cirka 45 ton bränsle.
  • Malmö Airport får cirka 45 ton bränsle.
  • Swedavia köper bränslet av Air BP som är ny leverantör för i år.

Läs mer om bränsleleveransen i pressmeddelande från Swedavia: http://www.mynewsdesk.com/se/swedavia/pressreleases/swedavia-fortsaetter-fraemja-flygbranschens-klimatomstaellning-bioflygbraensle-tankas-paa-flera-flygplatser-2882388

Mer om BRAs klimatarbete: https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/

Mer om BRAs klimatkompensation av alla utsläpp: https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/klimatkompensation/

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.