Biodynamiskt succévin tillbaka med ny årgång

Nu är det biodynamiska vinet som gjorde braksuccé förra året tillbaka med ny årgång: Maison Cazes Sans Soufre Ajouté 2020. Den 7 september släpps 15 600 flaskor i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Maison Cazes har funnits sedan år 1895 och är en av Europas största biodynamiska vinproducenter och en av de ledande producenterna i Roussillon i södra Frankrike. Egendomen omfattar idag 220 hektar och drivs sedan år 1997 enligt biodynamiska principer. Familjen Cazes driver fortfarande företaget med Emmanuel Cazes som chefsvinmakare. År 2012 köpte Cazes Les Clos de Paulilles, en prestigefylld egendom som ligger mellan Banyuls och Collioure.

Sans Soufre Ajouté är franska och betyder på svenska ”utan tillsatta sulfiter”. Att det här sydfranska rödvinet gjorde succé förra året är inte så konstigt, intresset för biodynamiskt vinet är större än någonsin. Vinet är en klassisk sydfransk blend på 40 procent grenache, 35 procent carignan och 25 procent syrah.

Arbetet på vingården och i vinkällaren hos Maision Cazes är minimalistiskt. Skalmacereringen hanteras försiktigt runt 25 °C med en eller två överpumpningar under en dag. Efter 10 dagar töms tanken och pressarna är separerade för att undvika bakteriell kontaminering. Vinet genomgår malolaktisk jäsning på ståltank där inga sulfiter används. Vinet har ursprunget AOP Côtes du Roussillon Villages och vingårdarnas beskaffenhet är mestadels lera och kalksten med vissa schistosmaterial samt kiselsten, en terroir som passar perfekt för produktion av högkvalitativa viner.

Vinet bjuder på en sprudlande energi och mängder av pigga fruktaromer som mörka skogsbär och toner av färska örter och svartpeppar. Smaken är frisk och välbalanserad med mjuka tanniner och en lång avslutning. Vinet vinner på att dekanteras så att aromerna utvecklas till sin fulla potential.

Servera till grillad kyckling, färsbiffar, fläskkotlett, charkuterier eller smakrikt vegetariskt. Vinet gör sig även utmärkt som lätt kylt sällskapsvin.

Maison Cazes Sans Soufre Ajouté 2020

Pris 99 kr

Art.nr: 92089

Alk.halt: 14 % vol.

Volym: 750 ml

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.