Bioflygbränsle mellan Kalmar och Stockholm

Som ett led i Kalmar Öland Airports hållbarhetsarbete och som en första konkret satsning på fossilfritt flygbränsle lokalt, kommer det under Kalmarsundsveckan att finnas bioflygbränsle i flygplatsens tankanläggning.

Huvudsyftet med satsningen är att informera och engagera genom att visa på möjligheterna att minska de fossila koldioxidutsläppen, under en vanlig dags flygningar mellan Kalmar och Stockholm. Den 30-31 augusti kommer det finnas bioflygbränsle motsvarande den totala bränsleförbrukningen för nio flygresor mellan Kalmar och Stockholm, i flygplatsens tankanläggning. Volymen motsvarar en ganska normal dags flygningar till huvudstaden.

Hållbarhetsfrågan har en central roll i flygplatsens arbete framåt varför man valt att göra det här under Kalmarsundsveckan, regionens egen hållbarhetsvecka. ”Förutom en ren miljövinst så ser vi detta som ett bra tillfälle att öka allmänhetens och resenärernas känndedom om bioflygbränsle och de möjligheter som finns att vara med och påverka”, kommenterar Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef, Kalmar Öland Airport.

Med bioflygbränsle i tanken så minskar flygtrafikens miljöpåverkan. Men bioflygbränsle är fortfarande 4-5 gånger så dyrt som fossilt jetbränsle och volymen måste upp för att priset ska gå ned. ”Flygbranschens aktörer och resenärerna kan hjälpas åt att kickstarta marknaden för bioflygbränsle genom att dela på kostnaderna”, menar Maria Fiskerud, projektledare RISE, tidigare VD Fly Green Fund.

Lokalt engagemang är avgörande för globala effekter på flygtrafikens miljöpåverkan och nästa steg i arbetet i Kalmar handlar om att hitta förutsättningar för regional finansiering av bioflygbränsle i form av en regional Fly Green Fund, där medel från regionens företag och privatkunder går till inköp av bränsle som hamnar i tanken på Kalmar Öland Airport.

Det är redan i dag möjligt att agera i frågan och Kalmar Öland Airport köper bioflygbränsle motsvarande sitt eget tjänsteresande sedan två år tillbaka. Nu har även flygplatsens ägare, Kalmar Kommunbolag och Kalmar kommun, utrett förutsättningarna för att de offentliga verksamheterna i regionen kan gå ihop och handla upp bioflygbränsle för 2018, motsvarande sitt tjänsteresande. ”Glädjande nog har utvecklingen av grönt flygbränsle startat. Vi kommer därför att klimatkompensera för våra egna flygresor genom att se till att flygen som lyfter från Kalmar Öland Airport får en portion grönt bränsle i tanken. Kalmar kommun visar återigen att vi är ledande i miljöarbetet” säger Bertil Dahl(V), Kommunalråd och kommunstyrelsens 2:a vice ordförande.

Biobränslesatsningen på Kalmar Öland Airport sker i samarbete med flygbolagen SAS och BRA, bränsleleverantören Air BP, SkyNRG och Fly Green Fund. Under Kalmarsundsveckans programpunkt ”Hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv” den 31 augusti, finns Kalmar Öland Airport och flygbolaget BRA på plats för att prata flygbiobränsle och omställningen till grönt flyg.

Mer information: Ronny Lindberg tel. 0480-45 90 12 e-post ronny.lindberg@kalmarairport.se

Fly Green Fund är en ekonomisk förening utan vinstintresse, med syfte att ge resenärer möjlighet att minska sitt klimatavtryck när man flyger. Tillsammans med företagskunder och privatresenärer vill de kickstarta den nordiska marknaden för bioflygbränsle. Läs mer på kalmarolandairport.se/miljoe/fly-green-fund/ och på  flygreenfund.se

Kalmar Öland Airport verkar för att i nära samarbete med näringslivet, regionen och ägaren Kalmar Kommun, utveckla flygtrafiken till och från Kalmarregionen, såväl nationellt som internationellt. Med en tydlig framtida målbild samlar man verksamheten under tre utvecklingsområden; för en attraktiv livsmiljö, för framgångsrika globala affärer och för en fördubblad besöksnäring i regionen. Kalmar Öland Airport är med sina ca 249 000 passagerare Smålands ledande flygplats med reguljär trafik till Stockholm Arlanda och Stockholm Bromma samt en omfattande chartertrafik till Grekland, Kroatien, Spanien och Turkiet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lågtryck ute men högtryck i reseförsäljningen hos Ving - mer än en fjärdedel av Vings resor från Kalmar Öland Airport är redan bokade9.1.2018 11:59Pressmeddelande

37 % upp när Ving släpper nästa vinters resor från Kalmar14.12.2017 11:17Pressmeddelande

Pressmeddelande från Ving: Kroatien - nyhet från Kalmar Öland Airport16.8.2017 10:53Pressmeddelande

Det blir två avresor från Kalmar, den 9 och 16 maj 2018, med Vings eget flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia som genomför flygningen med en Airbus A321 med 212 flygstolar per avgång. – Kroatien har ökat i popularitet bland svenskarna de senaste åren och det är extra roligt att kunna erbjuda kalmariterna resor till landet från sin hemmaflygplats. Avresan den 9 maj är dessutom perfekt för semester över Kristi Himmelsfärd, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving. – Vi är oerhört glada för att Ving sätter ytterligare ett resmål från Kalmar och att det blir Kroatien, som vi vet är efterlängtat bland resenärerna, säger Karin Lagerlöf, marknadschef, Kalmar Öland Airport. Prisexempel: Avresa från Kalmar 16/5 med boende i dubbelrum inkl frukost och delvis havsutsikt på nyrenoverade Sentido Bluesun Berulia i Brela från 4 975 kr/person. Avresa från Kalmar 16/5 med boende i enrumslägenhet utan balkong på Zaja Apartment i Baska Voda från 2 975 kr/person. Vings program från Kalmar somma

Pressmeddelande från Ving 2017-07-26 : Nu utökar Ving antalet platser från Kalmar - 150 procent fler platser till Rhodos sommaren 201827.7.2017 16:29Pressmeddelande

Redan i juni släppte Ving upp nästa sommars resor från Kalmar till försäljning. Nu utökar researrangören programmet med 1908 platser till den populära semesterön Rhodos, direkt från Kalmar Öland Airport. Sedan tidigare erbjuder Ving resor till Mallorca under perioden 24 april – 25 september samt resor till Rhodos under perioden 9 maj – 13 juni. Nu mer än fördubblas antalet platser till Rhodos då Ving även kommer att flyga varje söndag under perioden 5 augusti – 30 september, med det egna flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia. – Vi vet att det är mycket uppskattat att kunna flyga från sin lokalflygplats. Mallorca och Rhodos är dessutom två av våra absolut populäraste resmål så det är roligt att vi kan erbjuda just de resmålen med direktflyg från Kalmar Öland Airport, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving. – Vi är glada för att Ving fortsätter växa från Kalmar. Ett bra utbud av fritidsresande är viktigt för regionen och fler resor till härliga Rhodos är en klar bonus för alla

Historiskt passagerarrekord på Kalmar Öland Airport i maj2.6.2017 10:46Nyheter

Det är med stor glädje vi noterar en fortsatt tillväxt i passagerarsiffrorna till och från Kalmar. Under årets fem första månader har antalet passagerare ökat med 7% jämfört med samma period 2016. Såväl inrikes- som utrikestrafiken växer. I maj slogs ett historiskt passagerarrekord, 25100 resenärer är den högsta månadssiffran sedan linjetrafiken drog i gång från Kalmar Öland Airport och en ökning med 16% jämfört med föregående år. En mycket bra tidtabell med utökat antal avgångar och platser till Stockholm, ett nästan dubbelt antal charteravgångar samt en flygande region bidrar till den positiva utvecklingen.