Biogasmacken i Valla byggs om

Under knappt en månad stängs biogasmacken i Valla på grund av ombyggnation. Mellan den 23 april och 20 maj ska tekniken bytas ut för att öka kapaciteten och tillgängligheten.

Ombyggnadsarbetet startar redan på Skärtorsdagen den 18 april, det fungerar dock bra att tanka på macken i Valla under påskhelgen men arbetet kan komma att innebära begränsad kapacitet. Tisdagen den 23 april stängs macken helt och beräknas öppna igen måndagen den 20 maj.

Under tiden hänvisas tankning till biogasmacken i Tornby, Roxtorpsgatan 2-8, eller till någon av Svensk Biogas övriga mackar i Linköping, se karta här

Ola Palmquist, Affärsenhetschef produktion biogas, Tekniska verken, 013-20 91 09
Ola.PalmquistMellheden@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping testar unik reningsmetod i samarbete med SurfCleaner18.6.2019 15:15:40 CESTPressmeddelande

Under vissa tidpunkter på året uppkommer så kallat flytslam i reningsbassängerna på Linköpings avloppsreningsverk, Nykvarnsverket. Slammet lägger sig som en kaka på ytan som kan störa processen och riskerar att sprida dålig lukt. För att bli av med ytslammet krävs idag manuell spolning, ökad energikrävande luftning och dosering av extra kemikalier. Men nu ska en ny smart metod, med unik teknik för rensning av ytslam, testas.