Biologiska museet bevaras för framtiden som byggnadsminne

Igår blev det klart att Länsstyrelsen på Gotland förklarat Biologiska museet som byggnadsminne. Det innebär att både utställningarna och byggnaden skyddas för framtiden. -Vi är glada att museet fått det här skyddet, säger Skansenchefen John Brattmyhr, Det är det starkaste skydd en byggnad kan få i Sverige och det belyser det höga kulturvärde huset har.
Landskap med häger

-Vi inlett renoveringen i första etappen med att återställa museets takfönster till ett utförande som liknar ursprungligt från 1893,  säger John Brattmyhr, och våra planer är att fortsätta med etapp 2 om vi kan hitta en finansiering.

Biologiska museet grundades av Gustaf Kolthoff‚ som bland annat var konservator‚ amatörzoolog och författare och innehåller samlingar av skandinaviska däggdjur och fåglar i sina naturliga ekologiska miljöer. I det stora dioramat framställs de olika landskapstyperna från inlandsnatur till kustlandskap.

Museibyggnaden uppfördes 1893 och ritades av arkitekten Agi Lindegren som hade de norska medeltida stavkyrkorna som förebild. Det blev en stor attraktion på Stockholmsutställningen 1897 med de unika, och enormt stora, dioramorna  där Bruno Liljefors målat naturmiljöer som bakgrund till utställningen av djur och fåglar med assistans av Gustaf Fjaestad. På bottenvåningen finns även två mindre dioramor med motiv från Spetsbergen - Ishavsgrottan, och en dalgång från östra Grönland.

-Nu ser vi fram emot att kunna bevara byggnaden, säger Skansenchefen John Brattmyhr, men det är oklart i dagsläget när museet kan öppnas igen.

Landskap med häger
John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO.  Foto: Johan Kindbom/Skansen
John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Johan Kindbom/Skansen
Skog med rävgryt och älg.
Kustlandskap med målad bakgrund av Bruno Liljefors.
Biologiska museet exteriör.

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.