Biologiska museet bevaras för framtiden som byggnadsminne

Igår blev det klart att Länsstyrelsen på Gotland förklarat Biologiska museet som byggnadsminne. Det innebär att både utställningarna och byggnaden skyddas för framtiden. -Vi är glada att museet fått det här skyddet, säger Skansenchefen John Brattmyhr, Det är det starkaste skydd en byggnad kan få i Sverige och det belyser det höga kulturvärde huset har.

Landskap med häger

-Vi inlett renoveringen i första etappen med att återställa museets takfönster till ett utförande som liknar ursprungligt från 1893,  säger John Brattmyhr, och våra planer är att fortsätta med etapp 2 om vi kan hitta en finansiering.

Biologiska museet grundades av Gustaf Kolthoff‚ som bland annat var konservator‚ amatörzoolog och författare och innehåller samlingar av skandinaviska däggdjur och fåglar i sina naturliga ekologiska miljöer. I det stora dioramat framställs de olika landskapstyperna från inlandsnatur till kustlandskap.

Museibyggnaden uppfördes 1893 och ritades av arkitekten Agi Lindegren som hade de norska medeltida stavkyrkorna som förebild. Det blev en stor attraktion på Stockholmsutställningen 1897 med de unika, och enormt stora, dioramorna  där Bruno Liljefors målat naturmiljöer som bakgrund till utställningen av djur och fåglar med assistans av Gustaf Fjaestad. På bottenvåningen finns även två mindre dioramor med motiv från Spetsbergen - Ishavsgrottan, och en dalgång från östra Grönland.

-Nu ser vi fram emot att kunna bevara byggnaden, säger Skansenchefen John Brattmyhr, men det är oklart i dagsläget när museet kan öppnas igen.

Landskap med häger
John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO.  Foto: Johan Kindbom/Skansen
John Brattmyhr, Skansenchef. John Brattmyhr, CEO. Foto: Johan Kindbom/Skansen
Skog med rävgryt och älg.
Kustlandskap med målad bakgrund av Bruno Liljefors.
Biologiska museet exteriör.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.