Biomedicum invigt

Idag invigdes Karolinska Institutets nya forskningsbyggnad Biomedicum i Solna norr om Stockholm. Det nya huset rymmer fem institutioner och är ritat av C.F. Møller Architects för att skapa naturliga möten och samarbeten mellan olika forskningsfält.

Det nya forskningscentret har plats för 1600 forskare på 65 000 kvadratmeter och stod klart i våras. Byggnationen inleddes 2013, och färdigställdes tidigare än prognosticerat och billigare än budgeterat.

– Karolinska Institutet är världsberömd för sin grundforskning och Biomedicum kommer att ta denna forskning till nya höjder, säger Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottesen.

– Biomedicum förenar ledande forskargrupper från fem olika institutioner. Dessa forskningsgrupper kan nu mötas över institutionsgränserna och dra nytta av modern infrastruktur.

Vid invigningen idag gick äran att klippa bandet till Karolinska Institutets prorektor Karin Dahlman-Wright och konsistorieordförande Mikael Odenberg.

Forskningscenter i internationell frontlinje
Biomedium ligger mellan Aula Medica och Widerströmska huset och har en direkt koppling till BioClinicum, den kliniska forskningsmiljön på Karolinska Universitetssjukhuset genom en fysisk förbindelsegång över Solnavägen. Med sin närhet till Bioclinicum, det nya sjukhuset, SciLife Lab, komparativ medicin och alla andra forskningsmiljöer på Campus Solna och Campus Nord kommer Biomedicum att bli ett nav i KI’s forskning och ett forskningscenter i den internationella frontlinjen.

Socialt och flexibelt
Karolinska Institutet får med Biomedicum en koncentrerad miljö för framtidens forskning, tack vare ultraflexibelt inrättade laboratorie- och kontorsanläggningar som fungerar som en katalysator för ett gränslöst samarbete mellan de olika forsknings- och studiemiljöerna.

- Den nya byggnaden är inte bara tänkt som ett hus i campusparken, utan ska också rymma delar av parken inuti byggnaden. Genom ett glasövertäckt grönt atrium fortsätter campusområdets uterum in genom byggnaden och förstärker det gröna campusområdets sociala kvaliteter – vilket gynnar kunskapsdelningen och det tvärfackliga arbetet, säger Mårten Leringe, VD, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects.

Byggnadens öppenhet uppnås bland annat genom en transparent, inbjudande undervåning med åtkomst till atrium, café och offentliga utställningsrum. Detta skapar även nya kontakter genom parken och öppnar på så vis det nya Karolinska Institutet mot både staden och det planerade nya universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna (NKS), som ska ligga bredvid. Biomedicum blir därmed knutpunkten i området – en tydlig ikon för den forskning i världsklass som Karolinska Institutet står för.

- Vi är stolta och glada över att Biomedicum nu är redo för invigning. Tillsammans med Karolinska Institutet och en rad andra aktörer har vi skapat ett av Europas största forskningslabb, som genom en framgångsrik arbetsprocess stod klart före utsatt tid och till en lägre kostnad än beräknat, säger Kerstin Lindberg Göransson, vd på Akademiska Hus.

Byggnaden är nominerad till ”Årets bygge 2019” av tidningen Byggindustrin, och ägs och förvaltas av Akademiska Hus. Inredningsarkitekt var Nyréns Arkitektkontor och Skanska var generalentreprenör vid uppförandet av Biomedicum.