Biskop Johan besöker Fogdaröd Omsorg, Vård & Utbildning, Nordic Sugar och Hörby kommun

Den 8-12 november visiterar biskop Johan Tyrberg församlingarna i Frosta kontrakt som omfattas av Eslövs, Höörs och Hörby kommuner. Media hälsas välkomna att följa med vid studiebesöken hos Fogdaröd Omsorg, Vård & Utbildning, Nordic Sugar och Hörby kommun.

Foto: Martin Lindeborg

En av biskopens uppgifter är att visitera stiftets församlingar. Under visitationen möter biskopen församlingsbor, förtroendevalda och personal för att samtala om glädjeämnen och utmaningar. Biskop Johan besöker även några lokala företag och samarbetspartners för att lära sig mer om deras verksamheter och utbyta tankar.

– Som biskop är det min uppgift att företräda Svenska kyrkan och stimulera till att angelägna samhällsfrågor belyses ur kristna perspektiv. Visitationen ser jag som ett utmärkt tillfälle att också nå utanför kyrkans vanliga rum. Min förhoppning är att visitationen ska ge nya och fördjupade tankar, visioner, kontakter och utmaningar som vi kan arbeta vidare med, säger biskop Johan.

Utöver offentliga programpunkter hälsas media även välkomna att närvara vid besöken hos:
Föreningen Fogdaröd Omsorg, Vård & Utbildning, onsdag 9 november 09.00-10.30
Nordic Sugar Örtofta, torsdag 10 november 09.00-10.30
Hörby kommun, fredag 11 november 09.00-10.30

Om man vill delta anmäler man detta till pressekreterare Camilla Lindskog (se uppgifter nedan) senast fredag 4 november.

Möjlighet till längre samtal med biskop Johan erbjuds i samband med afterwork på 1rum&kök i Eslöv, fredag 11 november från klockan 17.

Program för visitationen finns i Lunds stifts pressrum:

Mer information om visitationen finns på Lunds stifts webbplats: https://www.svenskakyrkan.se/lundsstift/fruktbar-jord--till-vaxt-och-mognad-for-tro-hopp-och-karlek

Pressbilder på biskop Johan finns i Lunds stifts pressrum:http://www.svenskakyrkan.se/lundsstift/pressbilder-johan-tyrberg

Följ även visitationen via biskop Johans Twitter, på Lunds stifts Facebooksida samt via #fruktbarjord.

Camilla Lindskog
Pressekreterare, Lunds stift
E-post: camilla.lindskog@svenskakyrkan.se
www.svenskakyrkan.se/lundsstift
www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Foto: Martin Lindeborg

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 165 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.