Biskop Johan besöker MSB, ESS och Svenstorps gods

Den 21-27 mars visiterar biskop Johan Tyrberg församlingarna i Torna kontrakt som omfattar Lunds kommun. Media hälsas välkomna att följa med vid studiebesöken hos MSB, ESS och Svenstorps gods.

En av biskopens uppgifter är att visitera stiftets församlingar. Under visitationen möter biskopen församlingsbor, förtroendevalda och personal för att samtala om glädjeämnen och utmaningar. Biskop Johan besöker även några lokala företag och samarbetspartners för att lära sig mer om deras verksamheter och utbyta tankar.

– Som biskop är det min uppgift att företräda Svenska kyrkan och stimulera till att angelägna samhällsfrågor belyses ur kristna perspektiv. Visitationen ser jag som ett utmärkt tillfälle att också nå utanför kyrkans vanliga rum. Min förhoppning är att visitationen ska ge nya och fördjupade tankar, visioner, kontakter och utmaningar som vi kan arbeta vidare med, säger biskop Johan.

Utöver offentliga programpunkter välkomnas media även att delta i besöken hos:
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, onsdag 22 mars 09.00-10.30
ESS, The European Spallation Source, torsdag 23 mars 08.50-10.30
Svenstorps gods, fredag 24 mars 10.00-11.30

Om man vill delta anmäler man detta till pressekreterare Camilla Lindskog (se uppgifter nedan) senast fredag 17 mars.

Möjlighet till längre samtal med biskop Johan erbjuds i samband med afterwork på Niromas i Veberöd, fredag 24 mars från klockan 17.

Mer information om visitationen finns på Lunds stifts webbplats:

Pressbilder på biskop Johan finns i Lunds stifts pressrum:

Följ även visitationen via biskop Johans Twitter och Facebooksida samt via #skuggorochljus.

Camilla Lindskog
Pressekreterare, Lunds stift Telefon: 046-15 55 23