Biskop Johan Tyrberg visiterar församlingarna i norra Skåne

Den 25 april-2 maj visiterar Lunds stifts biskop de elva församlingarna och pastoraten i Hässleholms, Osby och Östra Göinge kommuner som ingår i Göinge kontrakt.
Biskop Johan Tyrberg. Foto: Camilla Lindskog

Under biskopsvisitationen i Göinge kontrakt besöks alla församlingar/pastorat och biskopen träffar samtliga präster och diakoner för samtal om deras vigningslöften, hur det är att verka i kontraktet och andra aktuella frågor. Alla medarbetare som är engagerade i konfirmandverksamheten ska också få ett särskilt möte med biskopen. På grund av pandemin och de rådande restriktionerna sker de flesta mötena digitalt.
– Det är oerhört sorgligt för mig att inte få träffa församlingsborna och fira stora gudstjänster tillsammans med dem. Jag hoppas att många ändå vill delta i gudstjänsterna som sänds på vår webbsida. Det är långt ifrån detsamma som vi är vana vid men just nu är det viktigt att vi tar ansvar och gör allt vi kan för att förhindra ytterligare smittspridning, säger biskop Johan Tyrberg.

Biskopsvisitationer är reglerade i Kyrkoordning för Svenska kyrkan och har en del formella inslag. En av biskopens huvuduppgifter är att se till att kyrkoherdarna sköter sina uppgifter på ett riktigt sätt och att församlingarna fungerar som de ska. Under visitationen träffar biskop Johan kyrkoherdar och förtroendevalda för att titta på de lokala förhållandena.
– Jag har valt att visitera utifrån en modell där kontraktsprosten undersöker formaliteter som att diarierna hanteras korrekt och att kyrkornas textilier förvaras rätt. Kontraktsprosten, som i detta fall är Tyringes kyrkoherde Sara Ericsson, redogör för mig hur det står till i kontraktet. Rapporten har jag som underlag när jag besöker församlingarna.

Media hälsas välkomna att träffa biskopen, kontraktsprosten och kyrkoherdarna vid följande tillfällen:
- Efter den inledande kontraktsmässan den 25 april ca klockan 16 utanför Örkeneds kyrka.
- I samband med besök vid en av Lunds stifts skogsfastigheter den 27 april. Avfärd i egen bil, men i samlad tropp, från parkeringen vid Knislinge församlingshem klockan 11.10.
Anmäl närvaro till pressekreterare Camilla Lindskog, se kontaktuppgifter nedan.

Följande sänds via Lunds stifts webbplats:
25 april klockan 15.00 kontraktsmässa i Örkeneds kyrka
25 april klockan 16.15 kontraktsprost Sara Ericssons presentation av kontraktet
2 maj klockan 11.00 Visitationshögmässa i Röke kyrka

Göinge kontrakt består av följande församlingar/pastorat;
Vinslövs församling, Sösdala församling, Tyringe pastorat, Bjärnums pastorat, Vittsjö-Verums pastorat, Hässleholms församling, Broby-Emmislövs församling, Örkeneds församling, Osby pastorat, Glimåkra-Hjärsås pastorat och Knislinge pastorat.

Pressbilder på biskop Johan finns i Lunds stifts pressrum:

Biskop Johan Tyrberg. Foto: Camilla Lindskog

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 148 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.