Biskop Johan visiterar Österlen

Den 17-22 oktober visiterar biskop Johan Tyrberg församlingarna i f.d. Österlens kontrakt som omfattar Tomelilla och Simrishamns kommuner. Media hälsas välkomna att följa med vid studiebesöken hos Nordic Sea Winery, Daniel Berlin Krog och Bollerups Lantbruksinstitut och Naturbruksgymnasium.

Foto: Camilla Lindskog

En av biskopens uppgifter är att visitera stiftets församlingar. Under visitationen möter biskopen församlingsbor, förtroendevalda och personal för att samtala om glädjeämnen och utmaningar. Biskop Johan besöker även några lokala företag och samarbetspartners för att lära sig mer om deras verksamheter och utbyta idéer.

– Som biskop är det min uppgift att företräda Svenska kyrkan och stimulera till att angelägna samhällsfrågor belyses ur kristna perspektiv. Visitationen ser jag som ett utmärkt tillfälle att också nå utanför kyrkans vanliga rum. Min förhoppning är att visitationen ska ge nya och fördjupade tankar, visioner, kontakter och utmaningar som vi kan arbeta vidare med, säger biskop Johan.

Utöver offentliga programpunkter välkomnas media även att delta i besöken hos:
Nordic Sea Winery, onsdag 18 oktober 09.00-10.30
Daniel Berlin Krog, torsdag 19 oktober 08.50-10.30
Bollerups Lantbruksinstitut och Naturbruksgymnasium fredag 20 oktober 09.00-10.30

Om man vill delta anmäler man detta till pressekreterare Camilla Lindskog (se uppgifter nedan) senast måndag 16 oktober.

Möjlighet till längre samtal med biskop Johan erbjuds i samband med afterwork på En gaffel kort i Simrishamn, fredag 20 oktober från klockan 17.

Mer information om visitationen finns på Lunds stifts webbplats: https://www.svenskakyrkan.se/lundsstift/visitation-i-fd-osterlens-kontrakt

Pressbilder på biskop Johan finns i Lunds stifts pressrum: http://www.svenskakyrkan.se/lundsstift/pressbilder-johan-tyrberg

Följ även visitationen via biskop Johans Twitter och Facebooksida.

Camilla Lindskog
Pressekreterare, Lunds stift
E-post: camilla.lindskog@svenskakyrkan.se
www.svenskakyrkan.se/lundsstift
www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Foto: Camilla Lindskog

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 165 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.